'Vanaf 2017 komt de bankier naar de klant in plaats van andersom'

29/07/16 om 12:09 - Bijgewerkt om 12:18

BNP Paribas Fortis start een proefproject waarbij de verhouding tussen bankier en klant in een nieuw daglicht wordt gesteld.

'Vanaf 2017 komt de bankier naar de klant in plaats van andersom'

© REUTERS

BNP Paribas Fortis gaat op zoek naar middelen om klanten aan zich te binden met minder bankkantoren. De grootste bank van België start in dat verband vanaf 2017 met een proefproject waarbij haar bankiers naar de klant komen in plaats van andersom. Dat meldt De Tijd.

Vandaag moet je als klant een afspraak maken met je bankier in een of ander bankkantoor, wil je de man of vrouw in levende lijve om advies vragen. Hoewel banken steeds meer digitale diensten aanprijzen, blijven er in bepaalde gevallen voldoende argumenten over om het menselijk contact tussen bankier en klant (face-to-face) te behouden. Aangezien banken stelselmatig bankkantoren af- of ombouwen, ligt een afspraak met je adviseur hoe langer hoe minder voor de hand. Maar daar probeert BNP Paribas Fortis via het proefproject een oplossing voor te vinden, zo blijkt.

Vliegende bankiers

Ben je bijvoorbeeld van plan om een krediet- of verzekeringscontract af te sluiten of wil je beleggingsadvies, dan kun je vanaf 2017 vragen of een medewerker van de bank bij je langskomt, op het werk, of mogelijk zelfs op café als je daarom verzoekt.

BNP Paribas Fortis zelf heeft het over 'vliegende bankiers', omdat ze niet langer aan één kantoor verbonden zijn. De bank start vanaf volgend jaar in haar negen regio's met een vaste ploeg van die vliegende bankiers.

Volgens Michael Ansseeuw, algemeen directeur retailbankieren van BNP Paribas Fortis, volgt het project op die manier eigenlijk het online en mobiel bankieren. Doordat de klant helemaal op eigen houtje via onlinediensten kon bankieren, was hij of zij in principe al niet meer verbonden met één welbepaald bankkantoor.

Hybride model

Maar hoewel het mobiel bankieren via tablet of smartphone sinds 2015 het belangrijkste verkoopkanaal geworden is, blijkt de verkoop van bancaire producten, zoals beleggingen, kredieten en verzekeringen bepaald niet ingepalmd door de digitale diensten.

Integendeel, amper 23 procent van de spaar- en beleggingsproducten, 11 procent van de kredieten, en 9 procent van de verzekeringen worden buiten het bankkantoor verkocht, merkt De Tijd op. Dat heeft te maken met een ouder en kapitaalkrachtiger publiek dat in veel gevallen nog het persoonlijk boven het digitale contact verkiest.

"We investeren tegen 2020 1 miljard euro in digitalisering en technologie, maar we zullen nooit alles alleen op online bankieren inzetten,' aldus Ansseuw in de zakenkrant. Via het proefproject wil BNP Paribas Fortis voortaan inzetten op een hybride model, met meer technologie en meer persoonlijk contact, luidt het. (DT/BO)

Onze partners