Te veel spullen gratis terugsturen naar webwinkels is niet altijd zonder consequenties

12/05/16 om 09:39 - Bijgewerkt om 14:07

Bron: Moneytalk

Wie via een webwinkel iets koopt, kan meestal zijn spullen gratis terugzenden. Maar dat kost de winkels handenvol geld. Daarom nemen sommige onlinewinkels enkele maatregelen.

Komt er een einde aan spullen gratis terugsturen naar webwinkels?

© iStock

Het terugsturen van spullen zorgt voornamelijk in de modesector voor heel wat frustratie: tot 60 procent van de spullen wordt er teruggestuurd. Dat schrijft De Standaard. Esprit is een van de eerste winkelketens die klanten bant als die te veel spullen terugsturen. Wie de voorbije twee jaar bij de laatste twintig bestellingen meer dan 92 procent van de bestelde spullen heeft teruggestuurd, kan niet langer shoppen in de webwinkel, zo meldt de website Retail Detail. "Voorlopig geldt dat enkel voor Nederlandse, Duitse en Oostenrijkse klanten", verduidelijkt een woordvoerder van de keten in de krant.

Volgens Carine Moitier, afgevaardigd bestuurder bij sectorvereniging BeCommerce is het niet zo verbazingwekkend dat Esprit dergelijke maatregelen neemt. "Retourzendingen kosten de onlinewinkels handenvol geld", zegt ze. "Een beperkte groep bannen, lijkt me wel een nogal creatieve manier om daarmee om te gaan." Zij heeft geen weet van andere webwinkels die hetzelfde beleid hanteren.

Andere maatregelen

Delen

"Ook met reviews door gebruikers is volgens mij nog veel winst te maken"

Al proberen ook andere winkels het aantal retours af te remmen. Zo wil de webwinkel Vente-Exclusive.com klanten die te veel terugzenden duidelijk maken dat er een stevig prijskaartje hangt aan de retours. Zij doen dat door hen eerst te bellen en te informeren. Hardleerse klanten mogen slechts een beperkt aantal spullen kopen in de winkel. "Maar bannen gaan we nooit doen", klinkt het.

Ook Bol.com heeft een tactiek om het aantal retours binnen de perken te houden. "We proberen retours vooral te voorkomen door heel duidelijke productomschrijvingen, foto's en filmpjes te voorzien. Ook met reviews door gebruikers is volgens mij nog veel winst te maken", verduidelijkt Marjolein Verkerk, woordvoerster bij bol.com.

Al moeten wij niet meteen vrezen dat het binnenkort gedaan is met gratis terugzenden van online aangekochte producten. Volgens Verkerk zorgt de retourmogelijkheid er net voor dat klanten overgaan tot een aankoop. (NS)

Onze partners