Oplichters gebruiken nieuwe fraudetechnieken bij internetbankieren

27/11/15 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:39

Bron: Moneytalk

Febelfin, de beroepsvereniging van de Belgische banken, waarschuwt voor nieuwe fraudetechnieken bij bankieren op het internet.

Oplichters gebruiken nieuwe fraudetechnieken bij internetbankieren

© iStock

Om hun slachtoffers te misleiden, beroepen fraudeurs zich op nieuwe fraudetechnieken. Zo gebruiken ze niet enkel valse e-mails maar ook sms-berichten om aan phishing te doen. Of ze proberen rechtstreeks de bankkaart van de consument én de bijhorende pincode te bemachtigen. Belangrijk is dat een bank nooit vraagt naar de pincode van een bankkaart of vraagt om een bankkaart op te sturen.

Zowel particulieren als bedrijven

Fraudeurs richten zich bovendien niet enkel meer op particulieren maar ook op bedrijven, en dit via kwaadaardige software, ook malware genoemd. Ongevraagd en onopgemerkt slaagt deze software erin zich op de computer van een gebruiker te installeren, meestal door het openen van een 'besmette' bijlage bij een e-mail of door het klikken op een link. Malware beïnvloedt normale computerprocessen waardoor informatie wordt gestolen en fraudeurs geld van een rekening kunnen halen.

Blijf waakzaam

Febelfin roept dan ook iedereen - particulieren en bedrijven - op om waakzaam te blijven en niet in te gaan op verdachte e-mails, sms'jes of ongewone telefoonverzoeken die vragen naar je persoonlijke bancaire gegevens en codes. Voer je aanmeldgegevens voor internet bankieren enkel in voor acties die je zelf hebt gevraagd.

Michel Vermaerke, gedelegeerd bestuurder bij Febelfin is duidelijk. "Malafide personen blijven hun fraudetechnieken verfijnen. Ook zullen zij zich steeds op de zwakste schakel richten. Daarom raden wij iedereen aan om alert te blijven en de nodige voorzichtigheid aan boord te leggen. Vergelijk het met je eigen huis: ook daar laat je de sleutel niet in het slot zitten."

Nieuwe fraudetechnieken

Tot nu toe maakten oplichters vooral gebruik van valse e-mails om particulieren te bereiken. Sinds kort maken ze ook gebruik van valse sms-berichten. In beide gevallen is het doel hetzelfde; slachtoffers naar een valse bankwebsite leiden om hun persoonlijke informatie en aanmeldgegevens voor internetbankieren te ontfutselen.

Fraudeurs proberen ook steeds vaker de bankkaart en bijhorende pincode van de consument te bemachtigen. Zo wordt aan een bankklant bijvoorbeeld via sms of e-mail gevraagd om zijn bankkaart te vervangen. De bankkaart moet hij naar een bepaald adres verzenden en de huidige pincode ingeven op een valse website. Met zowel de bankkaart als de bijhorende pincode in handen kunnen fraudeurs gemakkelijk geld stelen.

Belangrijk om weten is dat een bank nooit vraagt naar de pincode van een bankkaart en ook niet vraagt om een bankkaart op te sturen. Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, moet zo vlug mogelijk Card Stop (070 344 344) contacteren en zijn bank informeren.

Richtlijnen

Tot slot geeft Febelfin enkele praktische richtlijnen. Om veilig te bankieren via het internet, heb je niet enkel een goede pc- en internetbeveiliging nodig, maar ook een flinke dosis gezonde intuïtie. Als je aanvoelt dat er iets mis is en je twijfelt, stop dan zeker met internetbankieren.

Ook volgende vuistregels helpen je op weg:

- Wees alert voor verdachte e-mails.

- Surf nooit via een link in een e-mail naar de website van je bank om vervolgens persoonlijke codes in te voeren. Zelfs al ziet de mail en website er heel vertrouwd en herkenbaar uit, je bank vraagt dit nooit.

- Klik nooit op een bijlage of link in een mail die je niet helemaal vertrouwt, bijvoorbeeld omdat je de afzender niet kent.

- Stop bij twijfel met internetbankieren en contacteer de bank. Doe dit zeker wanneer het scenario om aan te melden of om een verrichting te handtekenen afwijkt van het normale scenario. Bijvoorbeeld als je een elektronische handtekening moet plaatsen voor een actie die je niet zelf hebt gevraagd of een actie vanuit de bank die je niet meteen verwacht.

- Alle banken beschikken over een contactpunt waar je terecht kunt met vragen over internetbankieren. De gegevens vind je op de website van de bank.

- Beveilig je computer voldoende, onder andere via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding.

- Controleer regelmatig je rekeninguittreksels.

Onze partners