Op de iPhone wordt online meer geld uitgegeven dan op andere smartphones

04/11/15 om 12:33 - Bijgewerkt om 14:50

Bron: Moneytalk

Consumenten gebruiken almaar vaker hun smartphone om online iets te kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van Demandware, een bedrijf dat zakelijke cloudcommerce-oplossingen aanbiedt. Vooral iPhone-gebruikers geven geld uit in internetwinkels.

Op de iPhone wordt online meer geld uitgegeven dan op andere smartphones

© iStock

Wereldwijd kopen steeds meer consumenten op het internet. En dat gebeurt almaar vaker met een smartphone. Het aantal klanten dat op het internet een aankoop doet via zijn smartphone, is in het tweede kwartaal gestegen met 18 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Meer verkeer op iPhone

Vooral de iPhone-gebruikers maken gebruik van hun toestel. Het iOS-besturingssysteem scoort wereldwijd 15 procent hoger in traffic en aankopen dan het Android-systeem. De eigenaars van een iPhone geven ook meer geld uit. De gemiddelde totale waarde van een aankoop op een toestel van Apple is 107 dollar, tegenover 96 dollar met Android. Kleding is het populairste product bij de smartphonegebruiker. Het afgelopen jaar zagen kledingmerken de verkoop via een mobiel toestel toenemen met 76 procent.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de digitale winkelmand aan populariteit wint. Onlineshoppers die een product niet meteen willen aankopen, kunnen die opslaan in hun winkelmandje. Wereldwijd is het aantal consumenten dat zo'n mand gebruikt gestegen met 26 procent in vergelijking met vorig jaar. Ook daar is de smartphone de stuwende kracht. Het aantal shoppers dat een winkelmand aanmaakt met zijn smartphone, is gestegen met 15 procent.

"Een gouden zaak voor de onlinewinkels", klinkt het bij Demandware. Dankzij hun gsm kunnen consumenten op eender welk tijdstip hun opgeslagen producten bekijken. Winkels krijgen daardoor de kans de consument op een later tijdstip te verleiden, bijvoorbeeld met een extra korting, om over te gaan tot de aankoop van het product.

Tablet verliest terrein

De toenemende populariteit van de smartphone gaat ten koste van de tablet. Het aantal sitebezoeken met een tablet is het afgelopen jaar afgenomen met 10 procent en het aandeel aankopen met 2 procent.

Een andere bevinding van het onderzoek is dat de smartphone de onlineverkoop op de pc een boost geeft. Consumenten bekijken de producten op hun smartphone, maar gaan op hun pc over tot de aankoop. De websitebezoeken op een mobiel toestel zorgen voor een verkeerstoename van 94 procent, terwijl 65 procent van de totale online aankopen nog steeds wordt gedaan op pc.

Onze partners