Nieuwe klanten ABN Amro kunnen rekening openen met selfie

© iStock

Wie een rekening wil openen bij ABN Amro is niet langer verplicht een bank binnen te stappen. Een zelfportret is voldoende om het proces te voltooien.

Wie een rekening wil openen bij ABN Amro is niet langer verplicht een bank binnen te stappen. Een zelfportret is voldoende om het proces te voltooien.

ABN Amro maakt komaf met de paperassen die komen kijken bij de opening van een rekening. De bank heeft een applicatie gelanceerd waarbij de consument een foto moet nemen van zijn identiteitskaart om een rekening te openen. Nadat de nieuwe klant de foto heeft verzonden, krijgt hij een code doorgestuurd waarmee hij een selfie moet nemen om het proces af te ronden. De bank vraagt 1 eurocent te betalen via iDeal om de kosten te dekken.

Nieuwe klanten

Met de nieuwe applicatie mikt de bank op nieuwe klanten. Wie al een rekening heeft bij ABN Amro kan geen gebruikmaken van de dienst.

Volgens de bank zit mobiel bankieren in de lift. “De mobiele app wordt 57 miljoen keer per maand gebruikt. Dat is drie keer meer dan internetbankieren”, klinkt het.

ABN Amro sluit niet uit dat het nog meer diensten in een applicatie gaat gieten. “Voor de dagelijkse zaken is er de app. Bij complexer advies kiezen klanten voor het kantoor.” Zo heeft de bank het proefproject ‘selfiepay’ lopen in samenwerking met Mastercard. Ze onderzoeken of het mogelijk is te betalen door middel van gezichtsherkenning. In tegenstelling tot de selfie om een rekening te openen, moeten de gebruikers in dat geval een video van zichzelf maken. De gebruikers moeten met de ogen knipperen om te voorkomen dat criminelen er misbruik van maken door simpelweg een foto voor de lens te houden. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content