Mobiel betalen: Dit moet je weten

© Belga
Roel Van Espen medewerker Trends

Bancontact heeft een app die mobiel betalen toegankelijker moet maken. De afgelopen twaalf maanden werden hiermee twee miljoen transacties uitgevoerd.

Mobiel betalen met de gratis Bancontact-app gebeurt via het inscannen van een QR-code. Het te betalen bedrag verschijnt dan automatisch op je scherm. Wanneer je je persoonlijke pincode invoert en op ‘Bevestigen’ drukt, wordt de transactie uitgevoerd. Dat kan zowel met een iPhone, een Android-toestel als een Windows Phone.

Betalen via de Bancontact-app kan tussen personen (die niet noodzakelijk klant bij dezelfde bank hoeven te zijn), maar ook sommige handelaars laten je hiermee al betalen in hun winkel. Dat kan bijvoorbeeld in alle vestigingen van de Colruyt Group, Krëfel, A.S.Adventure en in een pilootwinkel van Delhaize. Hier betaal je door aan de kassa een QR-code in te scannen.

Limiet verhoogd

Sinds begin september is de maximumlimiet voor mobiele betalingen met de Bancontact-app in winkels overigens verdubbeld van 250 euro per transactie naar 500 euro. Voor betalingen tussen particulieren geldt nog steeds een daglimiet van 250 euro.

Vandaag wordt de app ondersteund door 20 financiële instellingen in ons land. Daarmee is die volgens Bancontact bruikbaar voor 99 procent van alle kaarthouders in België. Goed om weten is ook dat je aan de app vijf kaarten van dezelfde of verschillende banken kan koppelen.

Zeven banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC, Fintro, Hello Bank, ING en KBC) gaan zelfs nog een stapje verder, en hebben de mobiele betaalfunctionaliteit van Bancontact in hun eigen bank-app geïntegreerd. Daardoor kunnen gebruikers rechtstreeks via de vertrouwde app van hun bank betalen met hun smartphone.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content