Mobiel bankieren biedt het hoofd aan financiële uitsluiting

12/05/15 om 14:43 - Bijgewerkt op 23/11/15 om 11:02

Bron: Moneytalk

2,5 miljard mensen hebben geen bankrekening. In ontwikkelingslanden leggen veel mensen geld nog onder een kussen of lenen ze bij louche figuren. Volgens experts kan mobiel bankieren het hoofd bieden aan financiële uitsluiting.

Mobiel bankieren biedt het hoofd aan financiële uitsluiting

© iStock

Door gebrekkige transportmogelijkheden en infrastructuur is de toegang tot banken niet altijd efficiënt en zetten almaar meer armere landen in op mobiel bankieren.

In Afrika heeft slechts één op de vier inwoners een bankrekening, terwijl acht op de tien toegang heeft tot een mobiel netwerk. Dat schrijft The Economist. Safaricom, een mobiele-netwerkoperator, lanceerde daarom in 2007 M-Pesa in Kenia. Dankzij de dienst kunnen de consumenten eenvoudig en goedkoop met hun smartphone betalen, zonder de tussenkomst van een bank. Verkooppunten beheren het geld van de klanten.

M-Shwari

Vandaag gebruikt 75 procent van de Keniaanse bevolking de mobiele betaaldienst. Ook in andere ontwikkelingslanden zoals Zuid-Afrika doen almaar meer mensen een beroep op M-Pesa. De dienst heeft bovendien een maatschappelijk impact. Dankzij mobiel bankieren zijn de criminaliteitscijfers gedaald, omdat er minder contant geld in omloop is.

Na M-Pesa heeft Safaricom M-Shwari op de markt gebracht. Via die dienst kunnen de klanten zowel geld sparen als lenen. 9 miljoen Kenianen hebben zo 135 miljard Keniaanse shilling (1,2 miljard euro) bijeen gespaard gedurende de eerste twee jaar. De leningen zijn een goedkoper en gemakkelijker alternatief voor microkredieten. De rentepercentages van zo'n microlening in Afrika schommelen tussen 15 en 50 procent.

Jan Dhan Yojana

Mobiel bankieren biedt het hoofd aan financiële uitsluiting

In India experimenteert de overheid met mobiel bankieren. Narendra Modi, de minister-president van India, lanceerde vorig jaar Jan Dhan Yojana. Hij wil met dat plan ieder Indiaas gezin tegen 2018 aan een bankrekening helpen.

Modi werkt daarbij samen met mobielenetwerkoperatoren die fungeren als betaalbank. India telt namelijk meer dan 900 miljoen gsm-gebruikers. Tot nu toe geven de banken geen leningen en aanvaarden ze uitsluitend kleine deposito's.

Omdat dergelijke betaalsystemen de banken buitenspel zetten, testen verschillende spelers alternatieve financieringsmiddelen in ontwikkelings- en BRIC-landen. Zo onderzoeken financieringsmaatschappijen zoals Cignifi de kredietwaardigheid van consumenten in Ghana, Mexico en Brazilië op basis van onder andere hun telefoongesprekken. (The Economist/NS)

Onze partners