Kunnen sociale media je job kosten?

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Een op de drie werkgevers weigert een sollicitatiegesprek op basis van socialemediaprofielen. Waar moet je op letten?

Volgens een onderzoek van de aanwervingssite Careerbuilder.co.uk gebruikt 37 procent van de werkgevers sociale media om sollicitanten te onderzoeken. Een op de drie werkgevers weigert een sollicitatiegesprek nadat ze een onlineprofiel bekeken hebben. 65 procent gebruikt Facebook, 63 procent Linkedin en 16 procent Twitter.

Een werkgever mag een profiel controleren omdat het publieke informatie is, maar mag niet discrimineren op basis van persoonlijke gegevens zoals geloof of seksuele voorkeur. Hij kan wel een gesprek weigeren als hij stuit op dronkemansfoto’s of racistische uitspraken.

Verkeerd gebruik

45 procent van de Facebook-gebruikers zet zijn drank- en druggebruik online. 39 procent maakt vroegere collega’s en bazen zwart. 38 procent zet provocerende foto’s en berichten online. Werkgevers merken na een Facebookcheck dat 37 procent van de sollicitanten liegt over zijn kwalificaties.

Bekende blunders

In Amerika liep een schoolverlater een job bij Cisco mis nadat hij dit had getweet: : “Gelukkig wordt de job goed betaald, want het werk zelf zie ik niet zitten.” Een Cisco-medewerker reageerde: “Je werkgever zal dat graag horen. Bij Cisco zijn we gedreven internetgebruikers.”

Diane Danielson, een media-strateeg bij DKD New Media Strategies, waarschuwt voor de gevaren van online posten van sollicitaties. “Je houdt je sollicitatiegesprek beter geheim tot je de job hebt.”

Kevin Colvin is een Amerikaanse interimaris die zich ziek meldde, terwijl hij aanwezig was op een Halloweenfeest. Verschillende medewerkers vonden foto’s van Kevin tijdens het feest op Facebook en brachten zijn baas op de hoogte. Kort daarna werd Kevin ontslagen.

“Eerlijk zijn is de enige oplossing. Je kan zelf offline blijven tijdens een feest, maar vrienden kunnen nog altijd foto’s van je online publiceren of je inchecken via Foursquare”, vertelt Danielsen.

Een pr-manager kreeg het aan de stok met een journalist na een tweet waarin de manager zijn ongenoegen uitte over hem. De reporter schold hem online de huid vol. De discussie verscheen in verschillende media en de krant verontschuldigde zich in naam van de journalist.

Shana Kabani, Amerikaanse auteur van ‘The Zen of social media marketing’, maant aan om respectvol op zulke berichten te reageren. “Je maakt een positieve indruk als je toont dat je goed met kritiek overweg kan. Als iemand je beledigt, negeer dat gewoon.”

Positieve invloed

Toch zijn er ook positieve noten. Uit het onderzoek van CareerBuilder.co.uk blijkt dat 58 procent van de werkgevers een goed gevoel heeft na een Facebook-controle. Gegevens die de kwalificaties van de sollicitant benadrukken en een profiel dat een professionele indruk geeft, springen meteen in het oog.

Daarnaast vond 51 procent dat de sollicitanten een gebalanceerd profiel hebben dat een brede waaier aan interesses etaleert. “Het is zeer belangrijk om positief te blijven op sociale media, zowel persoonlijk als professioneel”, vertelt Rosemary Haefner, vicepresident human resources bij CareerBuilder.

“Sociale media spelen een dominante rol in de hedendaagse communicatie. Je kunt veel leren uit iemand zijn onlineprofiel. Maar werkgevers moeten nagaan of de informatie relevant is voor de vacature”, besluit Haefner. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content