'Kortingwebsites zijn aan een opmars bezig'

06/11/15 om 14:31 - Bijgewerkt om 15:05

Bron: Moneytalk

Kortingwebsites zitten in de lift. Maar het potentieel is zeker nog niet volledig benut, zegt Jan Willem van Tilburg, projectmanager bij Imbull.

'Kortingwebsites zijn aan een opmars bezig'

© iStock

Samen met de internetwinkels zijn de kortingwebsites aan een opmars bezig. Korting.be, een concullega van Imbull, heeft meer dan 118.000 abonnees. Maar het potentieel is zeker nog niet volledig benut. "Hoewel de groei indrukwekkend is, heb ik het idee dat de markt nog in zijn kinderschoenen staat", zegt Jan Willem van Tilburg, projectmanager bij Imbull. "Het valt ons op dat er kwalitatief veel vooruitgang wordt geboekt, maar er zit nog veel rek op e-commerce. Online winkelen biedt tal van voordelen: het is goedkoper en het bespaart tijd."

Iedereen wint

Delen

"Tegenwoordig kun je al met een paar klikken inschatten waar een product het voordeligst te verkrijgen is"

Van Tilburg maakt de vergelijking met Nederland, waar e-commerce meer gemeengoed is. "De Nederlandse markt is groter. Er waren daar vroeger initiatieven om bijvoorbeeld te traceren of iemand een aankoop doet, om hem een korting toe te kennen." Die marketingstrategie wordt ook in België toegepast, maar door Nederlandse en Duitse ondernemingen. Maar hij ziet wel een duidelijke inhaalbeweging op de Belgische markt: "De afgelopen periode zijn veel soortgelijke onlinehandels in België gestart, en dat heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de groei van kortingssites."

"Iedereen wint bij kortingwebsites", zegt Van Tilburg. "De bezoeker krijgt extra korting, de webwinkels brengen meer producten aan de man en wij pikken daar een graantje van mee." Hij is er dan ook van overtuigd dat zulke sites onmisbaar worden.

Mode

Kortingsites doen het vooral goed in de modesector. Wie zo'n site bezoekt, kan al snel een korting versieren op producten van onder meer ICI Paris XL en Zalando. "Het is gemakkelijk voor zulke producten kortingen te geven. Mode verandert snel, dus willen verkopers hun producten zo snel mogelijk aan de man brengen. Het inzetten van kortingscodes kan daarbij helpen", aldus Van Tilburg. "Voor elektronica bijvoorbeeld is het lastiger om kortingscodes te vinden. Daar zijn de marges van de retailers vaak flinterdun."

Naast grote namen zoals Dreamland of JBC vinden ook de kleinere winkels hun weg naar de kortingwebsites. "Toegegeven, grotere ketens staan veel prominenter op de sites, maar ook kleinere namen geven veelvuldige kortingen." Zo telt Flipit.com, een ander project van Imbull, in België bijna 800 shops, waaronder een rist kleinere namen.

"Het loont dus de moeite het internet af te zoeken naar mooie deals. Tegenwoordig kun je al met een paar klikken inschatten waar een product het voordeligst te verkrijgen is", besluit de projectmanager.

Lees meer over:

Onze partners