Jouw rechten als onlineshopper

© iStock

Koop je wel eens iets via een webshop, dan ben je juridisch beschermd door nieuwe regels met betrekking tot de verkoop op afstand.

Webwinkels die verkopen aan consumenten, waren al langer verplicht om de totale prijs inclusief alle kosten – voor bijvoorbeeld levering, betaling via creditcard en eventuele verzekeringen – te vermelden. Voor die kosten heeft de handelaar nu voortaan expliciet en vooraf jouw akkoord nodig, en dat mag hij niet verkrijgen via vooraf aangevinkte vakjes.

De extra kosten die de onlineverkoper aanrekent voor elektronische betalingen, mogen nu overigens niet hoger meer liggen dan zijn werkelijke kosten.

Extra informatie

Jouw rechten als onlineshopper

De onlineverkoper moet bovendien extra informatie geven over de aangeboden producten of diensten. Hij dient ook zijn identiteit en adres duidelijk te vermelden.

Daarnaast heb je als klant recht op info over de wettelijke garantieplicht, de leverings- en betalingsvoorwaarden, de klachtenprocedures, retourkosten, enzovoort. Hiervoor mag wel grotendeels verwezen worden naar de algemene voorwaarden of een FAQ-rubriek.

Als de handelaar bepaalde betaalmiddelen niet aanvaardt – bijvoorbeeld creditcards – of niet levert aan specifieke klanten of in bepaalde landen, dan moet hij dat duidelijk aangeven bij aanvang van de bestelprocedure. En bij het effectief plaatsen van je bestelling, moet duidelijk zijn dat de volgende stap een betalingsverplichting inhoudt.

Recht om te herroepen

De levering bij een onlineaankoop moet nu binnen dertig dagen na de bestelling gebeuren, tenzij een andere termijn wordt overeengekomen.

Jouw rechten als onlineshopper

Je hebt recht op een bedenktermijn van veertien dagen: dat is het zogenaamde herroepingsrecht. Deze veertiendaagse termijn start vanaf de levering van het goed of het sluiten van een dienstverleningscontract.

Nieuw is dat de webwinkel je nu een geharmoniseerd herroepingsformulier ter beschikking moet stellen, waarmee je je recht gemakkelijker kan uitoefenen. In het verleden moest de webverkoper zijn klanten informeren over het herroepingsrecht via een vetgedrukte tekst in een kadertje.

Dat moet nu niet meer – want dat gebeurde toch zo goed als nooit – maar hij moet de consument wel ‘duidelijk wijzen’ op zijn rechten. Die moeten trouwens ook vermeld worden in de bevestigingsmail die je ontvangt bij de bestelling. Zondigt de onlinehandelaar hiertegen, dan wordt de bedenktermijn nu automatisch verlengd met twaalf maanden.

Gratis terugsturen?

Als je je herroepingsrecht uitoefent, dan draai je in principe wel zelf op voor de retourverzendingskosten (voor zover die duidelijk vermeld worden). Toch kan je in heel wat grote webshops gekochte goederen gratis terugsturen.

De handelaar is dankzij omzetting van de Europese richtlijn nu verplicht om de aankoopprijs en de initiële leveringskosten binnen veertien dagen terug te betalen. Hij mag die betaling weliswaar uitstellen tot hij alle goederen teruggekregen heeft, of tot je hebt aangetoond dat je ze hebt teruggestuurd.

Weet ook dat er uitzonderingen bestaan op het herroepingsrecht – bijvoorbeeld voor producten die snel bederven of voor kranten, tijdschriften en magazines. (JS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content