'In de toekomst worden een hoger loon en vakantiedagen minder belangrijk'

10/05/16 om 10:45 - Bijgewerkt om 10:44

Bron: Moneytalk

Veel vakantiedagen en een hoger salaris staan niet hoog aangeschreven bij de jongere generatie. Dat is een van de opvallende conclusies van een onderzoek van Accent Jobs en Trendwolves.

'In de toekomst worden een hoger loon en vakantiedagen minder belangrijk'

© iStock

"De jongeren van Generatie Z, die tussen 16 en 21 jaar zijn, zijn ondernemend, ambitieus, sociaal bewogen en op zoek naar betekenis in alles wat ze doen. Geld en status zijn voor hen geen beweegreden om iets te doen", klinkt het in een bericht van Accent Jobs naar aanleiding van een enquête bij 1017 Belgen die het uitzendkantoor hield in samenwerking met het trendbureau Trendwolves. Volgens 44 procent van de respondenten die tot de Generatie Z behoren, is ambitie de belangrijkste troef op de arbeidsmarkt. Die mening wordt slechts gedeeld door 32 procent van millennials (generatie Y).

Plezier op het werk

Delen

"Hoe jonger, hoe meer belang er gehecht wordt aan ecologisch en sociaal beleid. En voor Generatie Z is het menens"

Generatie Z hecht vooral belang aan plezier op het werk en aan een omgeving die de creativiteit en de teamspirit aanwakkert. Jongeren van 16 tot 21 jaar noemen Google, Dropbox en GoDaddy voorbeelden van bedrijfsculturen die goed in de smaak vallen. "Die bedrijven hebben een open en casual bedrijfscultuur en bieden hun werknemers de kans ook eens goed uit de bol te gaan. Glijbanen of een pingpongtafel op de werkvloer zijn daar maar enkele voorbeelden van", duiden de onderzoekers.

Sollicitanten zullen in de toekomst ook polsen naar de maatschappelijke relevantie van het bedrijf. Voor 55 procent van de jongeren tussen 16 en 21 is de reputatie van een onderneming belangrijker dan de sector waarin ze actief is. "Hoe jonger, hoe meer belang er gehecht wordt aan ecologisch en sociaal beleid. En voor Generatie Z is het menens", aldus het rapport. "Het klimaat verandert en de natuurlijke bronnen raken uitgeput. Jongere generatie houden dan ook rekening met de impact van hun consumentengedrag op zichzelf en de planeet."

Het onderzoek leert ook dat Generatie Z een realistischere kijk heeft op de arbeidsmarkt dan de oudere generaties. Zo is de Generatie Y opgevoed door heel optimistische ouders uit de babyboomgeneratie. "Zij hadden een goed leven en zorgden ervoor dat hun kinderen niets te kort kwamen. Die generatie kreeg te horen dat alles mogelijk is. Zodra ze werk hebben gevonden, moeten zij meestal hun mening bijstellen. Daarom worden ze soms ook wel de ongelukkige generatie genoemd", verduidelijken de onderzoekers.

Minder vakantiedagen

Delen

"We verwachten dat deze generatie de perceptie van vakantie drastisch gaat veranderen"

De ambitie van Generatie Z gaat ook gepaard met een verminderde behoefte aan vakantiedagen. "We verwachten dat deze generatie de perceptie van vakantie drastisch gaat veranderen", stellen de onderzoekers. Zij spreken over de zogenaamde Intox-detox-trend, waarbij jongeren drie dagen onafgebroken naar een deadline toewerken om vervolgens de rest van de week te ontkoppelen. "Dat is niet hetzelfde als luieren", benadrukken de onderzoekers. "Zij investeren die vrije tijd in hobby's en interesses." Acht op de tien jongeren van de Generatie Z geven zelfs aan dat werk en privé met elkaar verbonden zijn.

Daarnaast wil Generatie Z het heft zelf in handen nemen. Een op de twee respondenten heeft plannen om een eigen bedrijf te runnen of aan de slag te gaan als zelfstandige. "Bij Generatie Z staat het ondernemerschap veeleer voor een state-of-mind dan voor een carrièrekeuze. Zij zijn de jonge wolven die collectieve start-ups uit de grond zullen stampen", klinkt het.

Jongeren die kiezen om als werknemer aan de slag te gaan, verkiezen een horizontale werkstructuur. Volgens het onderzoek zijn zij vooral op zoek naar een mentor die hen op weg helpt. "Zij willen geen leraar die hun iets opdraagt", verduidelijken de onderzoekers. "Jongeren hebben ook weinig geduld voor van bovenaf opgelegde protocol of kaders. Ze zullen dan ook niet snel twijfelen daar een eigen invulling aan te geven. Ze denken en handelen liever rechtlijnig dan via tijdrovende omwegen."

Onze partners