Goedkoop naar de VS of Dominicaanse Republiek dankzij deze vliegtuigmaatschappijen

© iStock

Goedkoop vliegen naar Spanje of Frankrijk, daar kijkt niemand meer van op. Maar een toenemend aantal lowbudgetmaatschappijen bieden ook goedkope reizen aan naar andere continenten. Voor 150 euro naar de VS is maar een voorbeeld.

Ryanair, Vueling en Easyjet zijn al lang geen onbekenden meer voor de geldbewuste reiziger. Volgens De Morgen worden vier op de tien korte vluchten uitgevoerd door een lowcostmaatschappij. En nu gaan die maatschappijen nog verdere oorden opzoeken.

Naar New York

Zo belooft French Blue dat het reizigers vanuit Parijs kan overvliegen naar de Dominicaanse Republiek voor 149 euro per persoon. Ook Norwegian komt over de brug met een soortgelijke actie. Die maatschappij laat weten dat het een vlucht naar New York kan aanbieden voor 159 euro. En de zonnekloppers kunnen voor 20 euro extra naar Miami vliegen. Ook Wow Air biedt vanuit onder meer Berlijn vluchten over de grote plas aan voor 129 euro.

Volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde gebruiken de maatschappijen dezelfde technieken als bij de kortevluchten om de prijzen te drukken. “Reizigers moeten onder meer bijbetalen als ze iets willen eten of drinken op het vliegtuig, of als ze extra bagage willen meenemen”, zegt hij in de krant. “De lonen voor het personeel liggen ook lager bij goedkope maatschappijen. Jonge mensen zien het als een springplank naar een grotere werkgever.”

Daarenboven proberen de maatschappijen zoveel mogelijk passagiers te vervoeren. De Wilde haalt het voorbeeld aan van French Blue: “Die plaatst meer stoelen dan andere maatschappijen in de Airbus A330: meer inkomsten, minder brede zitjes.”

Geen conurrentie

Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde moeten de klassieke maatschappijen niet meteen bang zijn voor de prijsbrekers. “Als ze op termijn 10 procent van de verre vluchten zullen uitvoeren, zal het al veel zijn”, klinkt het. De Wilde schat dat ze binnen tien jaar hoogstens 5 procent zullen vertegenwoordigen. Hij benadrukt dat de mensen net iets meer willen betalen voor comfort als ze een lange reis plannen.

Tot slot waarschuwt De Wilde in de krant voor de reclame waarmee de lowcostmaatschappijen uitpakken. “Veel luchtvaartmaatschappijen maken reclame met vluchten vanaf een bepaald bedrag, terwijl je in realiteit bijna altijd meer betaalt.” (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content