Gepersonaliseerde tv-reclame op basis van koopgedrag kijkers

© BelgaImage

Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard donderdag.

SBS werkt hiervoor samen met dataleverancier Bisnode, die gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens.

Aan de ‘smart add’ ontsnappen, wordt moeilijker. ‘Want als zo’n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien’, zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.

De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen al ‘spotjes op maat’ te zien, of ongeveer de helft van de Telenet-klanten.

De Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. ‘Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden’, zeggen ze. Vanaf mei 2018 wordt de Europese wetgeving strenger en wordt nadrukkelijke toestemming nog belangrijker.

Ook Proximus test gepersonaliseerde reclameblokken, net als Medialaan (VTM). Bij SBS gaat het voorlopig om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item.

Partner Content