Fraude via internetbankieren zit in de lift: wat kunt u daar tegen doen?

© Getty Images/iStockphoto
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

De bankenfederatie Febelfin merkt sinds 2015 een stijging van het aantal slachtoffers van fraude via internetbankieren. “Zowel de banken als de klanten kunnen daar iets tegen doen”, klinkt het.

Een toenemend aantal spaarders is de afgelopen jaren het slachtoffer geworden van fraude via internetbankieren. Cijfers van Febelfin leren dat het aantal fraudegevallen sinds 2015 toeneemt. Vorig jaar tekende de federatie een stijging van 67 procent op. Het aantal gevallen van fraude via internetbankieren steeg van 283 naar 475. Dat nadat dat cijfer drastisch was gedaald in 2014. Toen viel het aantal vastgestelde fraudegevallen terug van 1772 tot 277. In 2013 was er nog een stijging van 70 procent.

“De hoge cijfers in 2012 en 2013 waren het gevolg van een bijzondere vorm van phishing”, laat Wien De Geyter, woordvoerster bij Febelfin weten. Een Nederlandse goed georganiseerde criminele bende bleek toen zeer effectief in het manipuleren (social engineering) van slachtoffers om hun geheime codes mee te delen. Dankzij de samenwerking tussen de banken en justitie konden begin 2014 een aantal belangrijke criminelen worden gearresteerd waarna deze fraude stopte.”

Fraude via internetbankieren zit in de lift: wat kunt u daar tegen doen?
© Febelfin

De federatie merkt op dat de fraudeurs vorig jaar veel minder buit hebben gemaakt in vergelijking met de voorgaande jaren. In 2016 gingen de criminelen aan de haal met 441.214 euro. In 2015 was dat nog ruim 1 miljoen euro, in 2014 650.000 euro. “Die dalende tendens is te verklaren door het feit dat fraudeurs in 2015 hun pijlen richtten op bedrijven, terwijl ze in 2016 voornamelijk particulieren viseerden. Daardoor waren er twee jaar geleden minder fraudegevallen, maar lag het buitgemaakte bedrag veel hoger”, verduidelijkt Febelfin.

Phishing-e-mails

Fraudeurs tonen zich zeer inventief en verfijnen hun technieken voortdurend

Het versturen van phishing-e-mails blijft een van de meest gebruikte fraudetechnieken. “In zo’n vervalste e-mail wordt gevist naar de bankcodes van het slachtoffer. De fraudeur vraagt soms ook of de klant zijn bankkaart wil opsturen”, zegt Febelfin. Onder meer de klanten van AXA Bank hebben de afgelopen maanden meermaals zo’n mail ontvangen. In die mail maakte de bank zogezegd reclame voor contactloos betalen. De fraudeurs vroegen de lezers via een link de contactloze kaart te activeren.

Voorts benadrukt de federatie dat we de cijfers in perspectief moeten plaatsen: “We zien dat de fraude via internetbankieren relatief beperkt blijft wanneer we dat cijfer afzetten tegenover het succes van internetbankieren. Wij tellen 11,2 miljoen abonnementen voor internetbankieren en 3,29 miljoen voor mobiel bankieren.”

Volgens De Geyter zijn er verscheidene redenen waarom de cijfers relatief laag blijven. “Om te beginnen missen de sensibiliseringscampagnes hun effect niet. De campagnes hebben de website www.safeinternetbanking.beop de kaart gezet. Sindsdien kan de site maandelijks hoge bezoekaantallen voorleggen”, aldus de woordvoerster.

Desalniettemin blijft Febelfin inzetten op de bestrijding van bankfraude. “Fraudeurs tonen zich zeer inventief en verfijnen hun technieken voortdurend. Blijvende waakzaamheid is dan ook nodig: zowel van de banken, de overheid, de partners op het terrein als de burger”, waarschuwt De Geyter. Daarom heeft Febelfin op zijn site tips gepubliceerd om te vermijden dat je het slachtoffer wordt fraude.

Enkele tips:

  • Geloof niet blindelings elke e-mail die van een vertrouwde instantie zoals uw bank lijkt te komen, zelfs al ziet deze er vertrouwd en herkenbaar uit. Als u twijfelt, stuur de mail dan naar het centraal contactpunt van uw bank. U vindt dit adres op de site van uw bank.
  • Klik nooit op een bijlage of link in een e-mail die u niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent).
  • Surf nooit via een link in een e-mail naar de website van uw bank om codes voor internetbankieren in te voeren. Uw bank vraagt dit nooit.
  • Geef de codes van uw bankkaart of uw internetbankieren aan niemand door. Ze zijn strikt persoonlijk.
  • Stuur uw bankkaart nooit op. Uw bank vraagt dit nooit.
  • Wees alert voor valse bankwebsites. U kunt zo’n website meestal herkennen doordat het webadres in de adresbalk van uw browser afwijkt van het webadres van uw bank. Controleer of het webadres goed gespeld is. Het adres dient te beginnen met https:// en niet enkel http://. En u ziet in de adresbalk ook een gesloten hangslot rechts bovenaan verschijnen.
  • Als u denkt het slachtoffer te zijn geworden van fraude via internetbankieren, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank en Card Stop (070 344 344) om uw bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

Febelfin laat ook weten dat de banken nauw samenwerken om de klanten beter te beschermen. Zo wisselen ze maandelijks informatie uit over nieuwe bedreigingen in internetbankieren en brengen ze elkaar op de hoogte van hun tegenmaatregelen.

“Indien er sprake is van phishing gaan de banken zo snel mogelijk de fraudeuleuze website blokkeren”, gaat De Geyter verder. “Voorts proberen ze zo veel mogelijk fraudepogingen te detecteren en te blokkeren. Ze proberen eveneens zo veel mogelijk fraudebedragen te recuperen vooraleer het is opgenomen.”

Ook incidenten die breder gaan dan fraude met internetbankieren maar wel onder de noemer ‘cybersecurity-incident’ vallen, worden snel en efficiënt gedeeld tussen de banken. Daarvoor is in juni vorig jaar het Cybersecurity Information Sharing Platform opgericht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content