De impact van een Vlaams begrotingsevenwicht op je budget

© Belga

De Vlaamse regering kon gisteren een begroting in evenwicht voorleggen. Maar wat betekent dat voor de consument?

Tijdens de Septemberverklaringen heeft Vlaams minister-president Geert Bourgeois zijn begroting voor 2017 uit de doeken gedaan. Via een boekhoudkundig trucje is de Vlaamse regering erin geslaagd een begroting in evenwicht te realiseren. Zo gaat Vlaanderen volgend jaar onder meer 333,5 miljoen euro besparen door de investeringen in ziekenhuizen te spreiden in tijd. Maar ook de Belgische consumenten zullen de regeringsmaatregelen in hun portefeuille voelen. Een overzicht.

Schrappen belastingvoordeel dakisolatie

Slecht nieuws is er voor wie vanaf 1 januari wil investeren in dakisolatie. De Vlaamse regering heeft namelijk beslist het belastingvoordeel vanaf de start van het nieuwe jaar volledig te schrappen. Tot nu toe krijgen particulieren die in een woning van minstens vijf jaar oud dakisolatie plaatsen een belastingvoordeel van 30 procent, met een maximum van 3.070 euro.

Daarenboven snoeit de regering ook in de energiepremie die ze toekent aan particulieren die investeren in dakisolatie. Die hervorming stond weliswaar al langer op de politieke agenda. Vanaf 1 januari krijgen Vlamingen die dakisolatie installeren nog een premie van 6 euro per vierkante meter als ze werken met een aannemer, en een premie van 3 euro per vierkante meter als ze zelf de handen uit de mouwen steken. De daaropvolgende jaren daalt die premie verder tot respectievelijk 4 en 2 euro in 2019.

Kinderbijslag niet indexeren

De Vlaamse regering heeft ook beslist de kinderbijslag niet te indexeren. Een voorstel dat voornamelijk kwaad bloed zet bij de oppossitiepartijen. “De regering zegt aan de burger: trek uw plan”, reageerde de Vlaamse fractieleider van Groen Björn Rzoska gisteren na de Septemberverklaringen. Die maatregel moet samen met een aantal andere besparingen, zoals het niet-indexeren van de werkingsmiddelen, 200 miljoen euro opleveren.

Vervuilende bestelwagens belasten

Het begrotingsevenwicht is ook slecht nieuws voor de zelfstandigen. Zij riskeren binnenkort meer te moeten betalen voor een bestelwagen. De Vlaamse regering overweegt namelijk bestelwagens die op diesel rijden vanaf volgend jaar zwaarder te belasten. Daarenboven wil ze de aankoop van bestelwagens met weinig of geen uitstoot promoten.

Dat voorstel heeft veel weg van de hervorming van de verkeersbelasting die de voormalige Vlaamse minister van Financiën Annemie Turtelboom vorig jaar heeft doorgevoerd. Toen heeft zij de belasting op inverkeersstelling (BIV) en de verkeersbelasting afgestemd op de uitstoot van de personenwagens. Die maatregel moet de Vlaamse staatskas tegen 2017 spijzen met 25 miljoen euro.

Een soortgelijke belasting op bestelwagens zou de Vlaamse regering dus ook geen windeieren leggen. Vooral omdat veel bedrijven overschakelen naar bestelwagens, nu de kilometerheffing voor vrachtwagens in voege is getreden. Behoorlijk wat ondernemingen omzeilen die heffing door een vrachtwagen te vervangen door twee bestelwagens. Daardoor bracht de kilometerheffing veel minder in het laatje dan verwacht. De inkomsten waren geraamd op 500 miljoen euro, maar de heffing zou maar 420 miljoen euro opbrengen. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content