De Croo: ‘Stap over als je het niet eens bent met de tarieven van je operator’

© BELGA

Minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) roept de consumenten op te veranderen van operator als ze het niet eens zijn met de tariefverhoging van Proximus. De operator voerde een prijsverhoging door die tot 7 procent kan oplopen.

Mobiele Proximus-klanten krijgen vanaf augustus meer data, maar moeten daarvoor dieper in de buidel tasten. Voor sommige pakketten moet de consument tot 7 procent meer betalen. De prijs van Mobilus S-abonnement stijgt zo van 15 euro per maand naar 15,99, die van Mobilus M van 25 naar 26,99 euro en die van Mobilus L van 40 naar 42,99 euro.

Het bedrijf ontkent dat die tariefverhoging verband houdt met het verbod op roamingtarieven binnen Europa, dat de Europese commissie in juni doorvoerde. “Je moet vooral zien wat je in de plaats krijgt. Het mobiele datavolume stijgt spectaculair”, aldus Jan Margot van Proximus.

Proximus berekende dat de afschaffing van de roamingkosten voor dit jaar een verlies betekent van 61 miljoen euro. Het bedrijf wil dat verlies naar eigen opvangen door bijvoorbeeld meer klanten aan te trekken.

Gemakkelijk overstappen

De minister verwijst de Proximus-klanten naar bestetarief.be, de vergelijkingswebsite van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT). “Als consument heb je een wapen in handen als een gsm-operator de tarieven verhoogt: stap over”, stelt De Croo. “Veranderen van operator is bijzonder eenvoudig, met behoud van het nummer.” Vorig jaar stapten zo’n miljoen Belgen over naar een andere gsm-operator.

Ook bij de prijsverhoging van Telenet, eerder dit jaar, moedigde de minister consumenten aan om te vergelijken met de prijzen van de concurrenten.

Partner Content