Consument kan een beetje profiteren van fusie Albert Heijn en Delhaize

© Karl Meersman
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Nu Albert Heijn en Delhaize in het huwelijksbootje treden, lijkt de consument als bescheiden winnaar uit de bus te komen. Voor de Delhaize-aandeelhouders is de fusie minder goed nieuws.

Gino Van Ossel, professor marketing denkt dat de prijzen in de Delhaize- en Albert Heijn-winkels kunnen dalen, al zal dat niet drastisch zijn. “Delhaize verlaagt al een tijdje zijn prijzen, en het vernieuwt zijn winkels”, zegt hij in het Radio 2-programma ‘De Inspecteur.’ Maar een prijzenslag op zijn Nederlands verwacht hij niet.

“De Belgische winkels moeten rekening houden met de lokale marktomstandigheden om winst te kunnen maken”, licht hij toe. Zo kunnen de Albert Heijn-winkels hier niet profiteren van de Nederlandse flexibele arbeidscontracten en de lagere lonen.

Van Ossel benadrukt dat het prijsverschil tussen Albert Heijn en Delhaize al verkleind is, van 10 naar 5 procent. Hij vermoedt bovendien dat de Albert Heijn-winkels mondjesmaat verdwijnen en worden vervangen door Delhaizes.

Consument kan een beetje profiteren van fusie Albert Heijn en Delhaize
© Belga

Integratie Bol.com

Daarnaast kan de Belgische consument profiteren van de online-ervaring van Ahold. De groep is eigenaar van Bol.com, dat voortaan dus ook in de Delhaizes zal aangeboden worden. Volgens Jorg Snoeck van RetailDetail zal Ahold Delhaize de druk stevig kunnen opvoeren op de Belgische concurrentie als de onlinewinkel geïntegreerd wordt in de 800 Delhaizewinkels. “Bol.com wordt zo zeker de e-commercekolos in de Benelux”, aldus Snoeck.

Ook Van Ossel is ervan overtuigd dat de integratie van Bol.com in Delhaize de e-commerce een enorme boost zal geven. “Het zal voor de Delhaize een extra wapen zijn. Consumenten zullen bij het ophalen van hun bestellingen, meteen ook bijkomende boodschappen doen in het ophaalpunt”, zegt de professor. “En daar kan de consument alleen maar van profiteren: meer gemak, meer keuze en meer concurrentie.”

Slecht nieuws voor de aandeelhouders

Waar de consumenten een vreugdekreet kunnen slaken, hebben de aandeelhouders van Delhaize minder reden om victorie te kraaien. Volgens KBC komt de voorgestelde ruilverhouding van 4,75 aandelen Ahold per aandeel Delhaize neer op 90 euro per aandeel.

Maar Ahold heeft eerder al laten weten dat het 1 miljard euro gaat uitkeren aan zijn aandeelhouders, geld dat Delhaize-aandeelhouders aan hun neus zien voorbij gaan.

Kort na de bekendmaking van de overname stond Ahold in Amsterdam 3,3 procent hoger op 19,57 euro, terwijl Delhaize in Brussel 3 procent daalde tot 85,09 euro. Om 14.30 zakte het aandeel van Delhaize nog dieper naar 82,03 euro.

Toch stelt KBC het koersdoel van Delhaize positief bij naar 110 euro. Gezien het opwaartse koerspotentieel verhoogt de bank zijn advies voor beide bedrijven naar buy.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content