Black Friday: 'Bij consumenten wordt voortdurend het gevoel losgemaakt dat ze voor een unieke kans staan'

24/11/17 om 17:09 - Bijgewerkt om 17:48

Taferelen van hordes hysterische shoppers moeten we misschien nog niet verwachten, maar Black Friday maakt sinds enkele jaren ontegensprekelijk deel uit van de Europese commerciële realiteit. MoneyTalk sprak met Alexandra Balikdjian, doctor in de consumptiepsychologie, over extreme kortingen, impulsieve aankopen en irrationele consumenten.

Hoe komt het dat een Amerikaans fenomeen als Black Friday plots zo op de voorgrond treedt in Europa?

ALEXANDRA BALIKDJIAN: "In een globaliserende wereld, waarin grenzen almaar vervagen, hoeft het natuurlijk niet te verbazen dat succesvolle commerciële formules overwaaien van het ene continent naar het andere. Zowel consumenten als eigenaars van winkels of winkelketens halen inspiratie uit wat elders in de wereld gebeurt."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners