Belgische bedienden zijn tevreden over hun loon

03/11/15 om 11:40 - Bijgewerkt om 14:41

Bron: Moneytalk

83 procent van de Belgische bedienden is tevreden over zijn loon. Dat blijkt uit een enquête van het rekruteringsbedrijf Robert Half bij 1000 respondenten.

Belgische bedienden zijn tevreden over hun loon

© iStock

Vooral de Vlamingen (86%) zijn zeer tevreden over hun verloningspakket. In Wallonië is dat 82 procent en in Brussel 81 procent.

Generatieverschil

Uit het onderzoek blijkt voorts dat niet alle leeftijdscategorieën even gelukkig zijn met hun verloningspakket. Babyboomers zijn het meest tevreden. Zowel het salaris (88%), de extralegale voordelen (87%) als ze de bonus die ze krijgt (67%), kan de oudere generatie bekoren.

Ook de jongste generatie, de zogenoemde generatie Y, is behoorlijk tevreden over haar verloning. Zo is 82 procent tevreden met het loon en voldoen de extralegale bij 78 procent aan de verwachtingen. Enkel de bonussen scoren iets minder goed bij de millennials. Slechts 59 procent is daar tevreden over. Maar dat aantal ligt nog lager bij de iets oudere generatie X. Iets minder dan de helft (45%) daarvan is te spreken over de bonussen. Ook over hun salaris (80%) en de extralegale voordelen (68%) zijn zij het minst tevreden van de drie generaties.

Volgens Frédérique Bruggeman, managing director van het rekruteringsbureau Robert Half, is het voor werkgevers cruciaal hun personeel tevreden te houden. "Medewerkers zijn dan niet enkel productiever en gemotiveerder, ze zullen doorgaans ook langer voor het bedrijf blijven werken", verduidelijkt zij. "Verloning heeft logischerwijze ook een invloed op de mate van tevredenheid. Het loont dus de moeite na te gaan welke voordelen de individuele werknemer motiveren en daar indien mogelijk op in te spelen."

Extralegale voordelen

Uit het onderzoek van het rekruteringsbedrijf blijkt dat voor 44 procent van de bedienden flexibele werktijden het belangrijkst zijn, gevolgd door een groepsverzekering (41%), maaltijd- en ecocheques (39%) en een hospitalisatieverzekering (34%). Minder belangrijk zijn een gsm, laptop of tablet (15%), extra vrije tijd (24%) en een gesubsidieerde opleiding (24%).

Ook daar zien we opvallende verschillen tussen de drie generaties. Zo is een groepsverzekering (41%) het belangrijkst voor de babyboomers, terwijl de voorkeur van de millennials uitgaat naar maaltijd- en ecocheques (46%). Generatie X verkiest dan weer flexibele werktijden of thuiswerk (49%).

Bruggeman benadrukt dat er geen standaardmanier is om alle generaties tevreden te houden. Maar zij merkt wel dat er een trend is naar een flexibele beloningssfeer waarbij bedrijven in toenemende mate rekening houden met de individuele wensen en voorkeuren van hun werknemers. "Voor ondernemingen is het belangrijk in te spelen op de behoeften van elke werknemer", besluit zij.

Lees meer over:

Onze partners