Belgen kochten vorig jaar voor meer dan 7 miljard euro online

© iStock

Consumenten in België vinden steeds gemakkelijker de weg naar onlinewinkels. De onlineverkoop steeg vorig jaar tot minstens 7,3 miljard euro, of een kwart meer dan in 2014. Dat zegt BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars, maandag.

In 2014 boekten de onlinehandelaars een omzet van 5,9 miljard euro in België. Die omzet steeg vorig jaar al tot minstens 7,3 miljard euro. Althans volgens een conservatieve schatting, zegt Carine Moitier, de gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. “De definitieve cijfers zijn pas in maart bekend, maar mogelijk zullen we eerder nabij de 8 miljard euro uitkomen”, zegt zij.

Black Friday

De eindejaarsperiode is traditioneel de drukste periode. Dat was dit jaar niet anders. Van 27 november tot eind december werd er voor 1 miljard euro online gekocht, wat overeenkomt met 14 procent van de jaaromzet van de onlinewinkels.

Onder meer tijdens Black Friday en Cyber Monday, het weekend waarin de kerstaankopen traditioneel van start gaan, hebben de online handelaars gouden zaken kunnen doen. Dat weekend was goed voor 9,3 procent (ofwel 93 miljoen euro) van hun omzetcijfer. Die periode werd meteen gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day – tweede kerstdag – die respectievelijk 6,2 procent (ofwel 62 miljoen euro) en 4,1 procent (ofwel 41 miljoen euro) van het omzetcijfer betekenden. De populairste producten waren schoonheidsproducten, eten en drinken, en modeartikelen.

De cijfers hebben betrekking op de Belgische e-commercemarkt. “Dat gaat over iedereen die online actief is in België”, aldus Moitier, dus ook over buitenlandse verkopers als Amazon. Volgens BeCommerce gaat ongeveer 70 procent van de omzet naar buitenlandse spelers en wordt 30 procent van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content