Belgen geven in tweede kwartaal 10 procent meer uit online

© iStock

De Belgen hebben in het tweede kwartaal van 2016 zo’n 2,2 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging met 10 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de marktmonitor van BeCommerce, de Belgische vereniging van webwinkels en verkopers op afstand.

Bijna driekwart van de Belgen (73 pct), of 6,7 miljoen Belgen, shopt online. Dat is een stijging van 0,5 procent tegenover vorig jaar. Zij zijn goed voor 19,9 miljoen aankopen, een toename van 3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De online aankopen vertegenwoordigen 16 procent van de totale bestedingen.

Vliegtickets en accomodatie

De Belgische online consument spendeert gemiddeld 322 euro, tegenover 294 euro in het tweede kwartaal van 2015, en winkelt ongeveer 2,9 keer op het internet. Gemiddeld wordt er 109 euro uitgegeven per online aankoop, ten opzichte van 103 euro vorig jaar.

Wat koopt de Belg op het internet? Vliegtuigtickets en accommodatie blijven de meest populaire categorie, gevolgd door tickets voor attracties en evenementen. De top drie wordt vervolledigd door “pakketvakanties”.

Grootste groeier tijdens het tweede kwartaal was voeding. De online bestedingen in die categorie bedroegen 65 miljoen euro, een stijging van 41 miljoen euro of 175 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content