Belg is wereldkampioen in sparen van kortingbonnen

© BELGAIMAGE

In 2015 stond België bovenaan de ranglijst van landen waar de meeste kortingbonnen per inwoner worden gebruikt. Volgens de gegevens van HighCo DATA Benelux hebben de Belgische gezinnen zo 103 miljoen euro bespaard op hun uitgevan. Naast kortingbonnen worden ook digitale e-coupons steeds populairder.

In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingbonnen gebruikt. Zo’n hoog gemiddelde per jaar per inwoner is meteen goed voor de eerste plaats op de wereldranglijst van consumenten die kortingsbonnen gebruiken. De Fransen, bijvoorbeeld, gebruikten vorig jaar slechts 4,7 bonnen per inwoner.

Vlaanderen koploper

57 procent van die bonnen werden in Vlaanderen gebruikt, 33 procent in Wallonië en 10 procent in Brussel. De provincies waar kortingsbonnen het best zijn ingeburgerd, zijn Namen, Luik en Luxemburg (+12 procent ten opzichte van het nationale gemiddelde), gevolgd door West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen (+5 procent). De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant, Henegouwen en Limburg bevinden zich rond het nationale gemiddelde (-2 procent). De Brusselse gezinnen zijn het minst geïnteresseerd in kortingbonnen (-18 procent).

Het aantal e-coupons dat de consumenten in 2015 hebben afgedrukt ligt 63 procent hoger dan in 2014. De divisie BOX, de afdeling van HighCo DATA Benelux die het digitale kanaal ontwikkelt, heeft laten weten dat er in 2015 zo’n 18 procent meer e-coupons zijn gebruikt.

In 2015 lag het aantal cashbacks (artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een “niet tevreden, geld terug”-actie) 4 procent hoger dan in 2014. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 8,6 euro per deelname. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content