Belg gaat bewuster om met zijn koopjesbudget

© BELGA
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Het zomerse weer lokte tijdens de eerste koopjesweek meer Belgen naar de winkels dan vorig jaar, maar ze gaven minder uit per bezoek. Dat blijkt uit statistieken van Keyware, dat betaalterminals verhuurt aan winkels.

Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware 19 procent meer transacties per terminal dan vorig jaar. Het bedrijf spreekt van een goede start van de solden, al deed de Belg minder gretig zijn portefeuille open. Met gemiddeld 81,33 euro per transactie gaf hij 2 procent minder uit dan vorig jaar. In 2014 stond de teller op 82,46 euro.

Op de eerste soldendag, toen het kwik vlot boven 30 graden steeg, nam het aantal transacties toe met 8,85 procent. Het was bovendien de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag, maar het bedrag dat in de kassa ging daalde.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Aankopen spreiden

Volgens experts daalt het bedrag per transactie doordat de consument bewuster omgaat met zijn budget. “De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs”, zegt Wim Hamaekers, retailexpert van haystack.

Daarnaast constateert Keyware dat de klanten minder vaak hun kredietkaart gebruiken. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste maand op 19 procent. Dit jaar is dat gedaald tot 16 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content