4 manieren om de kleine lettertjes te slim af te zijn

© iStock
Jan Roodhooft Advocaat

Bij de online bestelling van een gratis product staat soms in de kleine lettertjes dat je meteen ook een abonnement neemt. Je kan echter vermijden daaraan vast te zitten.

Sommige bedrijven doen alsof je een gratis product krijgt. In de kleine lettertjes vermelden ze dat je akkoord gaat dat je de volgende maanden ongevraagd bij-bestellingen krijgt toegestuurd. Die leveringen moet je dan wel en vaak fors betalen. Deze truck wordt wel eens gebruikt door verkopers van e-sigaretten, cosmetica, puzzelboekjes, enzovoort.

Lees de voorwaarden

Je kan dit vermijden door de kleine lettertjes steeds na te lezen vooraleer je de bestelling plaatst. Kijk na wat de voorwaarden zijn om het product gratis te krijgen en of je je niet tot verdere afnames tegen betaling verplicht. Twijfel je, bestel het product dan niet.

Sommige handelaars werken ook met een negatieve optie. Je moet dan het bedrijf verwittigen als je geen verdere leveringen meer wil.

Bedenktijd

Heb je de bestelling al geplaatst en hebt je spijt, dan kan je die nog annuleren als je dat binnen de 14 kalenderdagen doet. Stuur daarvoor een mail naar de firma en vraag dat ze de ontvangst bevestigen. Print die mail af. Komt de bevestiging niet binnen de annuleringstermijn, stuur dan een aangetekende brief.

Zit je niet meer binnen de termijn van 14 dagen, dan heb je ook nadien soms nog een mogelijkheid om je te bedenken. Bij een verkoop op afstand moet de verkoper je uiterlijk op het moment van de eerste levering schriftelijk informeren over de voorwaarden van de overeenkomst. Hij moet ook in het vet gedrukt en in een kader op de eerste pagina vermelden dat je het recht hebt je aankoop kosteloos en zonder motief te annuleren binnen de 14 kalenderdagen. Doet de verkoper dit niet, dan kan je alsnog annuleren.

Betaal sowieso niet

Ook als je je niet meer kan bedenken betaal je maar beter niets. Je hebt dan nog een aantal andere argumenten om onder het abonnement uit te komen. Zo kan je aangeven dat je nooit hebt ingestemd met een abonnement. Je kan zeggen dat er geen sprake was van een uitdrukkelijk akkoord met iets wat alleen in de kleine lettertjes stond. Je kan ook argumenteren dat er sprake is van een verboden bedrieglijke en misleidende praktijk van de firma.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat zulks neigt naar oplichting en strafklacht indienen. De kans dat de firma niet aandringt is groot.

Klacht neerleggen

Word je het slachtoffer van deze verkooptruc, leg dan sowieso een klacht neer bij de Dienst Controle en Bemiddeling van de FOD economie. Je kan dit via fax, post of zelfs online doen.

Je vindt een klachtenformulier terug op de website.

Je kan ook een melding doen op de site

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content