Ruim 7.500 klachten bij Meldpunt over commerciële telefoontjes

31/01/18 om 16:31 - Bijgewerkt om 16:31

Bron: Belga

In 2017 hebben consumenten 7.632 meldingen gestuurd via het Meldpunt in verband met vervelende telefoontjes, werd vernomen bij het kabinet van minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V). Het gaat om mensen die zich lieten registreren op de bel-me-niet-meer-lijst, maar toch gecontacteerd werden. Twee bedrijven kregen dwangsommen opgelegd, nadat de Economische Inspectie rechtszaken aanspande.

Ruim 7.500 klachten bij Meldpunt over commerciële telefoontjes

© iStock

De bel-me-niet-meer-lijst zorgt ervoor dat consumenten die zich aanmelden via de telefoon geen ongewenste reclame meer ontvangen. Bedrijven en organisaties die via de telefoon commerciële aanbiedingen doen, zijn bij wet verplicht de lijst te respecteren.

Desondanks waren er heel wat klachten van mensen die ongewenste oproepen kregen, hoewel ze op de lijst stonden. Van de 7.632 meldingen waren er 2.925 waarbij het ging om frauduleuze telefonische oproepen. De bedoeling van die telefoontjes was om persoonlijke of financiële gegevens te bemachtigen.

Het Meldpunt bestaat sinds februari 2016, verduidelijkt het kabinet-Peeters. In het eerste jaar kreeg het 4.319 meldingen van vervelende telefoontjes, waarvan 869 frauduleus. 'De stijging van het aantal meldingen kan op een toename van een fenomeen wijzen, maar kan ook het gevolg zijn van de grotere bekendheid die het Meldpunt sindsdien verworven heeft', klinkt het.

Onze partners