Rijden met vervuilende wagen in Antwerpen krijgt stevig prijskaartje

© Thinkstock

Vanaf 1 februari 2017 betalen vervuilende wagens 20 euro per dag of 350 euro per jaar om toegang te krijgen tot de lage-emissiezone in Antwerpen.

Vier op de vijf wagens in België kunnen zonder problemen de zone inrijden, schrijft Gazet van Antwerpen. In het betrokken gebied – binnen de Ring en op Linkeroever – zijn 8.000 tot 9.000 van de 75.000 ingeschreven wagens te oud en te vervuilend.

Toelatingsvoorwaarden

Wie met een dieselwagen rijdt die net niet voldoet aan de toegangsvoorwaarden, moet een toelatingstarief betalen. In 2017 bedraagt dat tarief voor de Euro 3-diesels zonder roetfilter 20 euro per dag, en tot 350 euro per jaar. Mensen die genieten van sociale correctie en in de zone wonen, betalen minder. “De toelating tegen betaling is bedoeld om de impact van de invoering van de LEZ voor een aantal doelgroepen te verzachten”, zegt Antwerps milieuschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA). Ze wil met de tarieven eigenaars van vervuilende wagens stimuleren om zich te verplaatsen met een ander voertuig of om een roetfilter te plaatsen.

Daarnaast introduceert Antwerpen de dagpas voor wagens die niet onder de toelatingstarieven vallen, zoals bijvoorbeeld kampeerwagens. “De bestuurders betalen dan 35 euro per dag”, verduidelijkt Ait Daoud. Zo’n dagpas kan slechts acht keer per jaar worden aangekocht.

Boetes

Automobilisten die geen toelatingstarief betalen en toch met een vervuilende auto de zone inrijden, riskeren een boete van 125 euro in 2017 of 150 euro vanaf 2018 voor een eerste inbreuk, en tot 350 euro bij meerdere inbreuken.

De invoering op 1 februari 2017 en de tarieven en boetes worden nog voorgelegd aan de gemeenteraad. Als de gemeenteraad zijn fiat geeft, zal Antwerpen de eerste stad in België zijn met een lage-emissiezone. Onder meer steden in Duitsland en de Scandinavische landen zijn Anterwerpen al voorgegaan.

“Sociaal isolement dreigt voor senioren”

De mobiliteitsorganisatie VAB trekt weliswaar aan de alarmbel. De organisatie berekende dat 4,2 procent van de huidige Antwerpse benzinerijders vanaf februari 2017 het stadscentrum niet langer kan inrijden, en liefst 30,4 procent van de huidige dieselrijders. Een deel van die laatste groep kan wel nog betalen voor een toelating of een roetfilter installeren, maar vanaf 2020 zal ook dat niet langer voldoende zijn. In totaal zouden 15.137 inwoners vanaf de eerste fase niet langer (gratis) met hun wagen hun woongebied mogen binnenrijden.

VAB vraagt zich af of al die eigenaars wel voldoende financiële middelen zullen hebben om een nieuwer model aan te kopen en of er geen bijsturingen mogelijk zijn voor met name senioren. “Zij rijden in verhouding meer met zeer oude wagens”, klinkt het. “Vaak is dit hun laatste grote aankoop geweest en rijden ze met deze wagen tot hij de geest geeft. Senioren zijn trouwens geen ‘veelrijders’, waardoor hun impact op het milieu kleiner is.”

(Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content