Test-Aankoop waarschuwt voor piramideverkoop met huurauto’s

© iStock

Het Duitse autoverhuurbedrijf Dexcar belooft haar klanten een wagen voor 574 euro – alle kosten inbegrepen – voor zes jaar. “Te mooi om waar te zijn”, waarschuwt de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Na onder meer Italië en Zwitserland heeft Dexcar nu zijn zinnen gezet op de Belgische autobestuurders. Het Duitste autoverhuurbedrijf organiseert sinds juni nfosessies om klanten te overtuigen in te stappen in een project waarbij ze zes jaar lang een wagen mogen huren voor “slechts 574 euro.” Dat meldt het VTM Nieuws. Test-Aankoop waarschuwt voor de praktijken.

“Ze beloven je dat je één keer een instapbedrag betaalt. Wat eigenlijk belachelijk laag is voor wat je terugkrijgt. Een Duitse wagen, gedurende zes jaar, compleet omnium verzekerd, elk jaar nieuwe banden erop. En ook de wegentaksen worden betaald”, klinkt het.

“Het duurste instapmoment is 1.352 euro. En dan zit u al direct met een Mercedes C-klasse, of een Audi Q5, een Audi TT, een BMW. Dat zijn mooie auto’s van rond de 40.000 euro. De wachttijd is natuurlijk een tiental maanden. Maar iedereen die tekent, heeft ook de algemene voorwaarde, dus krijgt ook de garantie op een wagen”, vertelde een adviseur van Dexcar gisteren aan het VTM Nieuws.

Piramideverkoop

Maar het autoverhuurbedrijf maakt zich eigenlijk schuldig aan piramideverkoop. De nieuwe mensen die in het project stappen financieren de wagen van iemand die al eerder een contract afsloot met Dexcar. Op die manier moeten de nieuwkomers soms jaren wachten eer zij een wagen krijgen.

“Zolang dat goed werkt en zolang er nieuwe mensen worden gevonden om zich aan te sluiten en te storten in die pot, zal dat goed gaan”, verduidelijkt Simon November van Test-Aankoop. “Maar van zodra dat niet meer het geval is en mensen zich beginnen af te vragen ‘waar blijft mijn wagen eigenlijk?’, dan stort die piramide onherroepelijk in elkaar.”

Italië en Zwitserland hebben ondertussen de site geblokkeerd. In Italië hadden 23.000 mensen zich ingeschreven voor zo’n huurwagen. Daarvan hebben 84 mensen hun beloofde wagen gekregen.

Onderzoek gestart

Kris Peeters, minister van Economie en Consumenten liet ondertussen weten dat Economische Inspectie een strafonderzoek is gestart. “Zij zullen onder meer nakijken wie er allemaal deelneemt aan dat piramidespel”, zegt Peeters.

Hij laat bovendien weten dat er zware straffen staan op dergelijke wanpraktijken. “Dat kan gaan van een boete tot 600.000 euro tot een gevangenisstraf van vijf jaar”, klinkt het.

Peeters is ervan overtuigd dat de Economische Inspectie het piramidespel zeer snel een halt zal kunnen toeroepen.

(NS)

In het artikel dat op 21 september 2016 op Knack.be onder de rubriek www.moneytalk.be verscheen onder de titel “Test-Aankoop waarschuwt voor piramideverkoop met huurauto’s?”, worden Dexcar’s activiteiten op de Belgische markt verkeerd als “oplichting” gekwalificeerd. In het artikel wordt ook melding gemaakt van een onderzoek dat zou zijn gestart door de Belgische economische inspectie naar het opzetten van een verboden piramidesysteem door Dexcar. Een en ander dient te worden genuanceerd.

Ten eerste zijn niet alle “piramidesystemen” wettelijk verboden. Om verboden te zijn dient een piramidesysteem opgezet, beheerd of gepromoot te worden “waarbij de consument tegen betaling kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe consumenten in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van producten”. Als de deelnemer een vergoeding krijgt op basis van de verlening van diensten of de verkoop van producten (ingeval van Dexcar de verhuur van auto’s), bijv. een commissie, is zulk systeem perfect wettelijk.

Deze Belgische regels zijn bovendien gebaseerd op een Europese Richtlijn en zijn dus gelijkaardig aan de regels in de andere EU lidstaten. Welnu Dexcar is in bijna heel de EU actief (Roemenië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Kroatië, Hongarije, Spanië, Tsjechië, Nederland, Slovenië, Slowakije, Griekenland, Letland, Litouwen, Portugal, Ierland, Groot Brittanië, Bulgarije, Polen) en werd in geen enkel van deze landen verboden. In Italië is een onderzoek gaande, maar daar is geen sprake van een veroordeling. In Zwitserland is Dexcar nog steeds actief en haar site is niet geblokkeerd, in tegenstelling tot wat in het artikel staat vermeld.

Dexcar werd tenslotte ook nooit gehoord, noch gecontacteerd door de Economische inspectie, noch door Test-Aankoop. Gezien de genuanceerde wettelijke regels en rechtspraak terzake, kan men dus niet zonder meer en zonder exacte kennis van de structuur van de diensten van Dexcar voor de verhuur van auto’s, Dexcar beschuldigen van oplichting of het opzetten van een wettelijk verboden piramidesysteem.

Als Dexcar alsnog zou worden gecontacteerd door de autoriteiten, dan zal zij uiteraard constructief samenwerken en haar dienstverlening blijven vrijwaren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content