Steeds meer Vlamingen vragen bij VDAB cheques voor loopbaanbegeleiding aan

© BELGA

De loopbaancheques winnen aan populariteit in Vlaanderen. Vorig jaar hebben 26.977 Vlamingen de cheques aangevraagd.

Sinds de Vlaamse overheid op 1 juli 2013 het systeem van loopbaancheques invoerde ter ondersteuning van werknemers of zelfstandigen bij beslissingen over hun loopbaan maken steeds meer mensen er gebruik van. In 2015 werden 26.977 cheques aangevraagd tegenover 20.070 in 2014 en 7.230 in de tweede helft van 2013. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Philippe Muyters op een schriftelijke vraag van Miranda Van Eetvelde (N-VA).

Zowel werknemers als zelfstandigen die in Vlaanderen of Brussel wonen, en zij die de laatste twee jaar minimum één jaar aan het werk waren, komen in aanmerking voor een loopbaancheque. Eén cheque kost 40 euro en is goed voor vier uur loopbaanbegeleiding in één van de 212 gemandateerde loopbaancentra. De reële waarde van deze begeleiding bedraagt overigens 550 euro. Men kan slechts één cheque per keer bestellen. Na het volgen van de vier uren begeleiding kan men er nog een tweede verkrijgen.

Toenemende populariteit

De populariteit van het systeem stijgt met de jaren. Met de cheques werden in 2013 4.202 loopbaanbegeleidingen opgestart, in 2014 14.658 en in 2015 20.428. In 2015 waren het vooral hooggeschoolden (67,65 procent) die gebruik maakten van het systeem, gevolgd door middengeschoolden (26,23 procent) en laaggeschoolden (6,11 procent). Het ging ook om opmerkelijk meer vrouwen (67,31 procent) dan mannen (32,69 procent). De grote meerderheid is tussen 25 en 50 jaar oud (84,71 procent), gevolgd door 50-plussers (12,59 procent) en -25-jarigen (2,71 procent).

Minister Muyters is zeer positief over de resultaten. “Mijn doelstelling met dit systeem was meer mensen stimuleren om actiever over hun eigen loopbaan na te denken en ten tweede de markt te verbreden. Een evaluatierapport toont aan dat op we op beide doelstellingen geslaagd zijn”. Uit een tevredenheidsmeting door de VDAB blijkt bovendien dat 84,8 procent tevreden is over de dienstverlening van de centra. Om de kwaliteit nog te verbeteren zullen enkele beperkte wijzigingen worden doorgevoerd zoals het scherper stellen van de definitie van loopbaanbegeleiding en nazorg. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content