Reisorganisatoren betalen gemiddeld 900 euro schadevergoeding na arbitrageprocedure

06/06/16 om 15:10 - Bijgewerkt om 15:08

Bron: Moneytalk

Het arbitraal college oordeelde vorig jaar dat drie op de vier reizigers die een vergoeding eisten van een reisorganisator daar ook recht op hadden. Gemiddeld kregen zij 900 euro.

Reisorganisatoren betalen gemiddeld 900 euro schadevergoeding na arbitrageprocedure

© iStockphoto

Het aantal aanvaarde dossiers in de verzoeningsprocedure bij de Geschillencommissie Reizen lag in 2015 (45) lager dan in 2014 (75). Van de 75 dossiers die vorig jaar door een arbitraal college werden behandeld, werd in circa 75 procent de eis geheel of gedeeltelijk ingewilligd. Per zaak werd gemiddeld een schadevergoeding van 901,83 euro toegekend. In 2014 werden minder dossiers (64) in arbitrage behandeld, met 1.039,07 euro lag de gemiddelde vergoeding hoger. Dat leert het jaarverslag van de Geschillencommissie Reizen dat Belga opvroeg.

Geschillencommissie Reizen

De Geschillencommissie Reizen werd in 1983 opgericht om geschillen tussen reizigers en anderzijds reisbemiddelaars en -organisatoren op te lossen. Dat gebeurt via een verzoeningsprocedure, een procedure rond een contractueel geschil die berust op een vrijwillig akkoord tussen de partijen, of een arbitrageprocedure, met een paritair college met vertegenwoordigers van de reissector en consumentenvertegenwoordigers.

De cel verzoening ontving in totaal 523 brieven (tegen 488 in 2014), waarvan 272 brieven in het Nederlands en 251 in het Frans. Dat leidde tot 115 aangevraagde verzoeningsprocedures (150 in 2014). Daarvan werden 45 dossiers (39 pct) aanvaard, 42 dossiers afgewezen en de rest stopgezet. De procedures waren in gemiddeld 57 dagen afgehandeld.

Kwaliteit verblijf

Drie kwart van de geschillen had betrekking op de kwaliteit van het verblijf en de omgeving: hotel, bungalow of appartement bleek in realiteit minder fraai dan in de brochure werd beschreven. Vaak terugkerende geschillen zijn: geen animatie, slecht eten, vuile kamer, werken in het hotel, niet het type kamer dat geboekt was, geluidshinder, vervuild strand of infrastructuur die niet overeen kwam met het aantal sterren.

In 12,5 procent van de gevallen handelde het geschil over een annuleringsprobleem. De overige geschillen hadden betrekking op vertraging van de vlucht (5%), excursies die niet aan de verwachtingen beantwoordden (5%), verlies/beschadiging van bagage of de contractafsluiting op zich (beide 1,25%).

Het arbitraal college

Het arbitraal college behandelde in 2015 75 dossiers, waarvan driekwart Franstalig. Negenentwintig dossiers (38,6 pct) hadden betrekking op de kwaliteit van het aangeboden verblijf en zijn omgeving. Andere klachten betroffen uitstappen en begeleide rondreizen (13,3 pct), vertragingen of wijzigingen inzake vervoer (13,3 pct), annuleringen (10,6 pct) en verlies van bagage (6,6 pct).

In de 56 dossiers die niet werden afgewezen, werd globaal 50.502 euro schadevergoeding toegekend (47.797 in 2014). Dat is gemiddeld 901 euro per dossier (1.039 euro in 2014). Een arbitrageprocedure vergde gemiddeld 76 dagen voor dossiers die in 2015 werden ingeleid en behandeld, aanzienlijk korter dan in 2014 (229 dagen) en 2013 (335 dagen). (Belga/NS)

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info