Mensen die Jo of An heten kunnen online geen dienstencheques aanvragen

18/10/16 om 09:56 - Bijgewerkt om 12:20

Bron: Moneytalk

Het bedrijf Sodexo krijgt van de Vlaamse overheid een boete van 280.000 euro omdat de elektronische dienstencheque niet doorbreekt. Onder meer mensen wier naam uit twee letters bestaat kunnen online geen cheques aanvragen.

Mensen die Jo of An heten kunnen online geen dienstencheques aanvragen

© belga

"Het was de afspraak dat in de eerste zes maanden van dit jaar 45 procent van de cheques elektronisch zou zijn en daar zitten we nog ver onder", zegt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). Daarnaast zijn er ook tal van technische klachten, schrijven Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg . De dienstencheques zijn sinds 1 januari een regionale bevoegdheid. De Vlaamse overheid heeft de werking ervan uitbesteed aan het privébedrijf Sodexo.

Meer boetes in het verschiet

Het aandeel elektronische dienstencheques schommelt elke maand tussen 33 en 39 procent. "Aan het huidige groeitempo is het vooropgestelde doel van 95 procent elektronische dienstencheques tegen eind 2017 moeilijk haalbaar", zegt Muyters.

Sodexo riskeert daardoor nog meer boetes in de toekomst. "We zitten nu elke maand samen met Sodexo om de problemen op te lossen. Enkele - soms absurde - zaken moeten dringend worden aangepakt", zegt Muyters. Zo kunnen mensen die Jo of An heten via de website van Dienstencheques Vlaanderen geen cheques aanvragen, omdat een voornaam minstens uit drie letters moet bestaan.

Meerdere problemen

Daarnaast moeten consumenten die overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques de dienstencheque-onderneming contacteren zodat die een login en een paswoord voor de gebruiker kan aanmaken Dat kan volgens Vlaams Parlementslid Martine Taelman (Open Vld) veel eenvoudiger. "Waarom kan de gebruiker van dienstencheques niet gewoon aan de huishoudhulp meedelen dat hij wil overschakelen? Dan kan die de boodschap doorgeven, en heeft de gebruiker geen rompslomp", zegt ze in Gazet van Antwerpen.

Voorts brengt Sodexo de dienstenchequebedrijven niet op de hoogte als een klant op de site heeft aangegeven dat hij op reis is en dus geen kuishulp nodig heeft.

Ook de bedrijven uiten in de kranten hun ongenoegen over Sodexo. "Als wij naar Sodexo bellen, duurt het dikwijls lang voor we iemand aan de lijn krijgen", zegt Rudi Vertommen, directeur van het Antwerpse dienstenchequebedrijf Plus Home Services.(Belga/NS)

Onze partners