Klanten winkelketens krijgen volgend jaar een ombudsdienst

© iStock

De handelsfederatie Comeos gaat een eigen ombudsdienst oprichten. Bedoeling is om samen met de winkelketens tot een akkoord te komen als de klant niet tevreden is over een product dat hij heeft gekocht.

Volgend jaar lanceert Comeos een platform waar klanten terecht kunnen met hun klachten over de winkelketens. Op 1 januari moet de ombudsdienst van start gaan, schreef De Tijd afgelopen weekend.

Gratis raadplegen

De klanten kunnen de dienst helemaal gratis raadplegen’, zei Dominique Michel, de voorzitter van Comeos in de krant. ‘Het zijn de winkel- ketens die de dienst financieren. Ze zullen naargelang van hun grootte een soort abonnementsgeld betalen. Met dat geld kunnen we onafhankelijke advocaten inhuren die kunnen bemiddelen als er een conflict is tussen een klant en een winkelketen.

De handelsfederatie hoopt dat bij de start van de ombudsdienst twintig winkelketens zullen deelnemen. “Ik merk veel interesse en we verwachten dat naargelang het project vordert, meer ketens zich aansluiten”, klinkt het bij Michel.

Volgens de voorzitter hebben de ketens er alle baat bij om mee in het project te stappen. “Zo geven de ketens een goed signaal aan hun klanten”, gaat hij verder. “De ombudsdienst moet ertoe leiden dat de tevredenheid van de klanten toeneemt.”

Wie gebruik wil maken van de dienst, kan vanaf volgend jaar terecht op een website. De site zal de bezoekers onder meer wijzen op hun rechten als klant bij de aankoop van een product. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content