Behandel geschillen voortaan online op MyMinfin

29/11/16 om 12:17 - Bijgewerkt om 12:16

Bron: Moneytalk

De federale overheidsdienst Financiën heeft de website van MyMinfin in een nieuw jasje gestoken.

Behandel geschillen voortaan online op MyMinfin

© iStock

Het elektronisch loket is voortaan ook raadpleegbaar via smartphone en tablet. En ook de mogelijkheden voor particulieren en professionals zijn uitgebreid. Dat blijkt dinsdag bij een voorstelling van de vernieuwde website door de minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA).

Op de website van MyMinfin kunnen gebruikers al hun fiscale en patrimoniale gegevens raadplegen. Voor burgers is het voortaan ook mogelijk om een afbetalingsplan aan te vragen. In de meeste gevallen zal zelfs een automatische toekenning mogelijk zijn, wat ervoor zorgt dat de dossiers sneller behandeld kunnen worden, zegt Luc De Dobbeleer, administrateur-generaal van de Inning en de Invordering binnen de FOD.

Online geschillen aankaarten

Daarnaast zullen burgers via het online platform kunnen nagaan hoeveel schulden ze hebben openstaan bij kredietinstellingen. Een niet onbelangrijke nieuwigheid, die ook voor professionals geldt, is dat geschillen nu ook online aangekaart kunnen worden.

Professionals kunnen op hun beurt ook online een attest van schuldentoestand, belangrijk voor overheidsopdrachten, en een fiscale balans van hun onderneming aanvragen. Vanaf volgend jaar wordt het bovendien mogelijk om online betalingen uit te voeren en komt er met de e-FinBox een persoonlijke mailbox voor vertrouwelijke documenten.

MyMinfin werd tot november van dit jaar maandelijks 120.000 keer geraadpleegd. Minister Van Overtveldt is blij met deze "facelift", die bovendien kadert in de doelstelling van de regering voor meer administratieve vereenvoudiging. En het komt ook tegemoet aan het "Digital Plan Belgium" van de minister voor Digitale Agenda Alexander De Croo. (Belga/NS)

Onze partners