2 op de 3 fitnesscentra gaan in de fout met toetredingscontacten

© BELGA

De Economische Inspectie heeft vorig najaar bij controles vastgesteld dat liefst 68,5 procent van 156 gecontroleerde fitnesscentra, die met langlopende toetredingscontracten werken, de wetgeving op dat vlak niet respecteren. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Werk Kris Peeters op een schriftelijke vraag van Leen Dierick (CD&V).

Er was in het verleden al veel kritiek op deze langlopende contracten. Vaak gaat het om jaarabonnementen die met een maandelijkse domiciliëring worden betaald. Als de consument dergelijk abonnement vroegtijdig wil stopzetten moet hij vaak een schadevergoeding betalen die gelijk of soms zelfs hoger is dan de resterende duur van het contract.

Schending wet op consumentenkrediet

De Economische Inspectie stelde bij de 107 ondernemingen, die tegen de lamp liepen, in totaal 295 inbreuken vast die resulteerden in 101 pv’s van waarschuwing en 21 pv’s.

De meeste inbreuken hadden betrekking op de wet op consumentenkrediet (83), het niet kunnen beëindigen van de domiciliëringsopdracht (42), de regels inzake onrechtmatige bedingen (40) of stilzwijgende verlenging van overeenkomsten (33).

Klanten die er niet in slagen om tot een overeenkomst komen met hun fitnesscentrum kunnen aankloppen bij de consumentenombudsdienst. De ombudsman helpt misnoegde consumenten om tot een minnelijke schikking te komen. In bijna drie maanden tijd hebben al 1200 ontevreden landgenoten een beroep gedaan op het aanspreekpunt. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content