Christophe Klenner
Christophe Klenner
European Technology & Travel Services Association
Opinie

23/11/17 om 10:28 - Bijgewerkt om 10:30

'Onze regering steunt grote hotelketens, ten nadele van kleine zelfstandige hoteliers en de consument'

Hotels zullen op hun eigen website voortaan lagere kamerprijzen mogen aanbieden dan op externe boekingsites, in tegenstelling tot het vroegere systeem waarbij ze contractueel verplicht waren hun laagste prijzen op sites als Booking.com mee te geven. Christophe Klenner van de European Technology & Travel Services Association (ETTSA): 'De echte winnaars van deze wet zullen de grote hotelketens zijn.'

'Onze regering steunt grote hotelketens, ten nadele van kleine zelfstandige hoteliers en de consument'

Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) staat achter de beslissing. © Belga

Belgen shoppen steeds meer online. Reizen voeren de lijst van de meest gekochte online items aan. 38% van de hotelkamers wordt online gereserveerd, waarvan twee derde (ongeveer 25%) op de sites van gespecialiseerde en onafhankelijke online boekingsplatformen zoals Expedia en Booking.com. Het andere derde rechtstreeks op de sites van hotels zelf, en vooral die van de grote hotelketens zoals Accor, Marriott of Hilton.

Delen

Onze regering steunt grote hotelketens, ten nadele van kleine zelfstandige hoteliers en de consument.

Die hotelketens zijn goed voor ongeveer 40% van alle overnachtingen, kleine zelfstandige hotels voor de overige 60%. Maar consumenten die onafhankelijke boekingsplatformen gebruiken, boeken voor 80% bij kleinere zelfstandige hotels, en slechts voor 20% bij hotelketens.

Dankzij de boekingsplatformen krijgen de kleine zelfstandige hotels wereldwijde visibiliteit die ze, in tegenstelling tot de grote hotelketens, onmogelijk zelf kunnen bewerkstelligen en financieren. De boekingsplatformen zijn dus het distributiekanaal bij uitstek voor deze hotels om de concurrentie met de grote hotelketens aan te gaan.

De boekingsplatformen bieden alle hotels een state of the art website aan in vele talen. De deelnemende hotels bepalen zelf hoeveel kamers ze via welk boekingsplatform aanbieden, en aan welke prijs. Cruciaal is ook dat hoteluitbaters vooraf geen kosten moeten betalen. Hotels betalen slechts een commissie aan deze platformen wanneer een kamer effectief is verhuurd en de klant ook effectief heeft betaald.

Een model zonder kosten vooraf verleidt hoteliers uiteraard tot free riding. Ze gebruiken de boekingsplatformen als gratis promotiekanaal en zetten de consument er dan toe aan om de kamer rechtstreeks op de website van het hotel te boeken, zonder een vergoeding te betalen aan het platform. Aangezien het de hotels zijn die de prijzen op de boekingsplatformen vastleggen, is het belangrijk om dit risico te adresseren. De boekingsplatformen vragen daarom terecht aan de aangesloten hotels zich ertoe te verbinden diezelfde kamers op hun eigen website - en enkel daar - niet goedkoper aan te bieden en zo de consumenten op de boekingsplatformen niet te discrimineren.

Dit principe wordt ook toegepast in andere markten waar een risico op free riding bestaat, zoals in de vastgoedmarkt of de kunstmarkt. Eens een artiest aanvaard heeft door een boekingskantoor gepromoot te worden, moet hij dezelfde prijzen toepassen wanneer een klant zich rechtstreeks tot hem richt. De grote hotelketens leggen gelijkaardige clausules op aan hun franchisenemers - een goed bewaard geheim en een gegeven dat de hotelketens niet aan de grote klok hangen.

Toch beslist de ministerraad vandaag dat boekingsplatformen contractueel niet langer mogen eisen dat hotels de prijzen voor hun geselecteerde kamers niet mogen verhogen op de platformen om ze zodoende op de eigen website goedkoper aanbieden.

De regering beweert dat de boekingsplatformen de markt zouden domineren en te hoge commissies zouden eisen van de hotels. Zoals hierboven aangegeven, klopt dit niet. Drie kwart van de hotelkamers wordt niet via boekingsplatformen gereserveerd. Ook op de online markt zijn de boekingsplatformen verre van alleen, vermits een derde van de kamers via de websites van de hotels, en vooral van de grote ketens, verhuurd wordt.

De hoogte van de commissie is volledig te verantwoorden door de dienstverlening en visibiliteit die de boekingsplatformen verschaffen. Ze is slechts verschuldigd wanneer een kamer effectief verhuurd wordt. Dus, no cure, no pay. Onderzoek door de Europese Mededingingsautoriteiten, waaronder de Belgische, bevestigt dat de commissies de laatste jaren juist zijn gedaald. Dit bewijst wederom dat van marktdominantie geen sprake kan zijn.

De regering voert tevens aan dat de consument bij het nieuwe systeem zal winnen, vermits hij potentieel een betere prijs kan krijgen voor dezelfde kamer. De overheid moedigt hiermee niet alleen free riding aan, ze gaat tevens voorbij aan het feit dat de hotels vandaag reeds een lagere prijs aan de klant kunnen aanbieden wanneer die zich rechtstreeks tot het hotel richt, bijvoorbeeld via telefoon of e-mail. Studies tonen ook aan dat de opgang van de boekingsplatformen de gemiddelde kamerprijzen in de hotels met 18% hebben doen zakken. De platformen hebben de consument dus enorme voordelen gebracht. Het voorstel van de ministerraad zal de prijzen van de hotels op de boekingsplatformen voor consumenten slechts doen stijgen.

Delen

De verliezers zullen de kleine zelfstandige hotels zijn, die dreigen meer te moeten betalen om hun huidige visibiliteit op het internet te behouden.

De echte winnaars van deze wet zullen de grote hotelketens zijn. Door de onafhankelijke boekingsplatformen af te remmen, zullen zij hun aandeel in de markt voor (online) boekingen gemakkelijker kunnen doen stijgen, ten koste van de kleine, onafhankelijke hotels. Het is geen toeval dat net de grote hotelketens grote voorvechters zijn van deze wet, onder het mom van het verdedigen van de kleine hotelier. Tenzij de wet wordt toegepast op gelijkaardige clausules die de hotelketens aan hun franchisenemers opleggen.

De verliezers zullen de kleine zelfstandige hotels zijn, die dreigen meer te moeten betalen om hun huidige visibiliteit op het internet te behouden. En natuurlijk de consumenten, die minder gemakkelijk dat leuke en charmante boetiekhotel zullen vinden en steeds meer in anonieme, duurdere kamers van de grote ketens zullen belanden.

Onze partners