Fraudeurs jagen op persoonlijke gegevens klanten bol.com

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Fraudeurs proberen klanten van de onlinewinkel Bol.com hun persoonlijke gegevens te ontfutselen. Slachtoffers ontvangen een e-mail met de vermelding van een bestelling die ze nooit hebben geplaatst.

“Je hebt een machtiging tot domiciliering afgegeven op 06-01-2016. Op 12-01-2016 schrijft bol.com het factuur af van je bankrekening”, staat in de mail. De fraudeurs vragen vervolgens naar je persoonlijke gegevens om de bestelling te annuleren. De mail heeft veel weg van een officiële communicatie.

Bol.com bevestigt dat de mail niet van hen komt. De onlinewinkel herhaalt dat het nooit een goed idee is een link te openen in een mail die je niet vertrouwt.

Hoe herkennen?

“Je kan een mail voor phishing herkennen aan verschillende zaken”, stelt de onlinewinkel. Allereerst zijn de e-mails vaak slordig opgesteld en bevatten ze taalfouten. Daarnaast halen de fraudeurs meestal riante bedragen aan om je over de streep te trekken of manen ze je aan op een link te klikken. Bol.com benadrukt bovendien dat het zijn klanten nooit vraagt om inloggegevens. “Bovendien spreken we je altijd persoonlijk aan. Fraudeurs gebruiken meestal je naam niet in de aanhef.”

Wie toch is ingegaan op de mail, verandert best meteen zijn wachtwoord. Daarnaast is het aangeraden de wachtwoorden van andere accounts ook aan te passen als je dezelfde inloggegevens gebruikt. Controleer ook op je Bol.com-account of je factuur- en leveringsadres nog kloppen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content