De Lijn ontkent ticketsysteem Retibo volledig stop te willen zetten

© Belga

Vervoersmaatschappij De Lijn is niet van plan het hele ticket- en telsysteem Retibo te dumpen. Dat heeft directeur-generaal Roger Kesteloot donderdag gezegd in De Ochtend op Radio 1. Kesteloot reageert daarmee op een bericht in De Tijd.

‘De Vlaamse vervoersmaatschappij DeLijn overweegt haar eindeloos vertraagde miljoenenproject Retibo (Registratie-, Ticketing- en Boordcomputer, red.) stop te zetten’, zo schrijft De Tijd donderdag. Dat het Retibo-systeem bij DeLijn uitgegroeid is tot een zorgenkind, is al langer geweten en volgens De Tijd ligt het ganse systeem nu ‘op de wip’.

Maar directeur-generaal Roger Kesteloot weerlegt het beeld dat DeLijn het hele systeem in de prullenmand zou willen gooien. Het systeem werkt wél goed voor de abonnees en zal voor hen ook behouden blijven, zo zei hij in De Ochtend.

Kesteloot erkent wel dat er problemen zijn bij de integratie van de dagpassen, biljetten en rittenkaarten. Maar voor die occasionele reizigers wil DeLijn meer gebruik maken van andere en nieuwe technologieën. Zo zijn er de formules via sms-ticketing en het digitale m-ticket. En binnenkort wil DeLijn ook een digitale tienrittenkaart op de markt brengen, aldus Kesteloot.

Sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke neemt geen genoegen met de uitleg van Kesteloot. ‘Het is tijd voor een grondig onderzoek naar de wijze waarop DeLijn de introductie van ICT-systemen beheert’, zegt hij. Vandenbroucke: ‘DeLijn en nieuwe technologieën, dat is geen goed huwelijk, zo mag blijken uit de neverending story van vertragingen en oplopende facturen van Retibo.’

Volgens Vandenbroucke zijn de reizigers ook op het vlak van reizigersinformatie de dupe van het haperende Retibo-systeem.

Lees ook: Een jaar onderweg met De Lijn: ‘30.000 klachten, dat moet je verdienen’

Partner Content