Belg wil minder geld uitgeven aan restaurant en cinema tijdens eindejaarsperiode

Auvieux Port © Michael Dehaspe

De gemiddelde Belgische consument verwacht dit jaar voor de feestdagen ongeveer even veel te spenderen aan cadeautjes en eten als in 2014, maar wel bijna 30 procent minder aan uit eten gaan en buitenhuisentertainment zoals de bioscoop. Dat blijkt uit de jaarlijkse kerstenquête van consultant Deloitte.

Opvallend is de te verwachten sterke stijging op het vlak van online aankopen (van 15 naar 20 procent), al blijft de Belg wat dat betreft achterophinken binnen Europa, waar gemiddeld 37 procent van de aankopen online zullen gebeuren. Voor het onderzoek werden over heel Europa 14.065 mensen tussen de 18 en 65 jaar online bevraagd.

Online prijzen vergelijken

Online kopen is vooral populair voor films, muziek, hightech, speelgoed, vrijetijdsproducten en videospelletjes. Voor eten en drinken, mode, gezondheid, schoonheid, decoratie en speelgoed gaan we nog steeds liever naar een fysieke winkel. Websites en sociale media worden wel in grote mate gebruikt om ideeën op te doen en prijzen te vergelijken.

De Belgische consument wil als geschenk vooral geld, boeken, cadeaubonnen, reizen en restaurantvouchers ontvangen. Ook tickets voor entertainment en juwelen of uurwerken horen tot de meest gewenste producten, al staan die vreemd genoeg niet bij de meest voorkomende aankopen. Smartphones en tablets lijken stilaan afgedaan te hebben en vallen uit de top-10. Ook over heel Europa bekeken is geld het favoriete geschenk, daarna volgen boeken, reizen, kleding en cosmetica.

Volgens de enquête blijft de prijs van geschenken steeds belangrijker worden en wil de consument dan ook minder impulsieve aankopen doen, minder dure cadeaus kopen en zich meer op nuttige geschenken en koopjes richten. Duurzame producten worden door 41 procent als te duur gezien, ook al is duurzaamheid voor de meesten wel een aandachtspunt. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content