‘Sociale media geven kleine beleggers meer inspraak’

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

“Net zoals de verzetsorganisaties tijdens de Arabische lente in 2012 gebruiken kleine beleggers sociale media om hun stem te laten horen”, schrijft Seth Oranburg, hoogleraar recht aan de Florida State University, in een blog.

Volgens professor Oranburg kan Twitter het beleid van ondernemingen democratiseren. “Een tweet van 140 tekens springt sneller in het oog bij de aandeelhouders dan een statement van 300 bladzijden”, zegt hij. Kleine beleggers moeten volgens hem die kans grijpen om hun stempel op het ondernemingsbeleid te drukken.

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleren’

“Zo hebben aandeelhouders van ExxonMobil en andere olie- en gasbedrijven gedurende vier jaar de druk opgevoerd om de milieurisico’s in te perken. Aandeelhouders van de supermarktketen Safeway Inc. wilden tijdens de jaarlijkse vergadering de keten overtuigen niet langer ggo’s in rekken te leggen. Dat lukte niet, maar toch hebben ze ervoor gezorgd dat de media de aandacht vestigden op het twistpunt door hun acties op de sociale media”, zegt Oranburg.

“Het is duidelijk dat de aandeelhoudersdemocratie, in deze tijd van sociale media, een krachtige impuls kan geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen”, besluit Oranburg. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content