Marktenoverzicht: Retail Estates gaat shoppen in Nederland

22/12/17 om 18:08 - Bijgewerkt op 04/01/18 om 13:07

De uitslag in Catalonië drukte de sfeer op de Europese beurzen. De vastgoedgroep Retail Estates heeft drie winkelcomplexen in Nederland gekocht, Exmar heeft werk voor een van zijn werkloze installaties.

Marktenoverzicht: Retail Estates gaat shoppen in Nederland

© iStock

In Catalonië heeft een meerderheid van de kiezers voor een nationalistische partij gestemd. De discussie over de onafhankelijkheid van de rijkste Spaanse regio ligt daarmee nog altijd stevig op de tafel. De onzekerheid woog op de beurs van Madrid, maar drukte ook de sfeer in de rest van Europa. De graadmeter voor de eurozone, de Eurostoxx50, verloor 0,49 procent. In Brussel verloor de Bel-20 0,02 procent.

Op de markten ging bitcoin andermaal met de meeste aandacht lopen. Dit keer omdat de digitale munt pijlsnel lager dook. In de namiddaghandel ging de koers tot een kwart lager. Hard nieuws viel er niet onmiddellijk te rapen. Analisten bleven ook voorzichtig om in de sterke daling de grote crash te zien, die al een tijd wordt voorspeld. In het verleden is de bitcoin nog weleens sterk gedaald om nadien weer op te veren. De volatiele handel toont dus vooral nog eens aan dat de bitcoin grote risico's in zich draagt.

Het voornaamste nieuws op de Brusselse beurs kwam van Retail Estates (+0,91%). De vastgoedgroep koopt voor iets meer dan 200 miljoen euro drie winkelcomplexen, goed voor in totaal 84 winkels. Met de transactie verviervoudigd de Nederlandse vastgoedportefeuille. Nederland is nu goed voor bijna een kwart van de activa in beheer.

De grote sprong voorwaarts is opvallend, aangezien Retail Estates pas in juli zijn eerste stappen waagde op de Nederlandse markt. Veel Belgische sectorgenoten zijn wel al voor gegaan. De Belgische gereglementeerde vastgoedvennootschappen (GVV's) worden ten eerste aangetrokken door de hogere rendementen op de Nederlandse vastgoedmarkt. Retail Estates haalt op zijn nieuwe investering bijvoorbeeld een huurrendement van 6,5 procent. De tweede factor is de aantrekkende economie. Zeker voor een specialist in baanwinkels als Retail Estates is het belangrijk dat de Nederlandse consument zich in zijn nopjes voelt, zoals nu steeds meer het geval is.

De deal wordt volledig gefinancierd met bankschulden. Daardoor zal de schuldgraad stijgen tot net geen 60 procent. Wettelijk mag de schuldgraad van een GVV maar oplopen tot 65 procent, maar in de praktijk wordt doorgaans de strengere grens van 60 procent gerespecteerd. Retail Estates schurkt met andere woorden tegen zijn schuldplafond aan. Om verder te groeien, wat volgens topman Jan De Nys in een reactie bij de krant De Tijd zeker de bedoeling is, is daarom een kapitaaloperatie in de loop van volgend jaar heel waarschijnlijk.

Donderdag nabeurs kwam Exmar(+2,01%) met het bericht dat werk is gevonden voor de FSRU, een tanker die vloeibaar gas weer kan omzetten in gas. Veel details maakte de rederij niet bekend. Wie de huurder is, voor hoelang de huur loopt en tegen welke voorwaarden, is niet bekend. Toch zien analisten de deal als goed nieuws. Exmar heeft een grote schuld opgebouwd en heeft twee nieuwe, dure installaties werkloos aan de kant liggen.

Voor die tweede installatie, een drijvende fabriek om gas vloeibaar te maken, is nog geen opdracht gevonden. In afwachting is de ergste financiële nood wel gelenigd, omdat Exmar eerder al zijn belang in vier tankers verkocht en nu dus die FSRU verhuurd weet. Dat betekent dat de herfinanciering van de schulden wellicht tegen gunstigere voorwaarden zal kunnen gebeuren.

In het buitenland steeg het Braziliaanse Embraer bijna een kwart in waarde, nadat het Amerikaanse Boeing (-1%) bekendgemaakt had dat gesprekken lopen. Wellicht gaat het niet over een overname, want dat ligt te gevoelig in Brasilia. Meer waarschijnlijk ligt een joint venture op tafel.

Eerder dit jaar sloot grote rivaal Airbus al een gelijkaardige deal met het Canadese Bombardier. Airbus en Boeing gooien zich zo alsnog op de groeiende markt voor kleinere toestellen met honderd of minder stoelen. De voorbije jaren richtten de twee rivalen zich vooral op grotere jets. De ontwikkelingskosten voor beide types toestellen zijn ongeveer even hoog, terwijl de marges op de grote toestellen veel groter zijn.

Op de markt voor kleine toestellen is het dan weer dringen, met naast Embraer en Bombardier nog een drietal pretendenten. Analisten geloven dat een consolidatiebeweging in dat segment eraan zit te komen. Door een joint venture aan te gaan, kunnen de Brazilianen en de Canadezen al schuilen onder de vleugels van de twee reuzen van de vliegtuigindustrie.

Maandag en dinsdag houden de beurzen wereldwijd de deuren dicht, zodat de belegger de tijd krijgt de kerstkalkoen te verteren. Belangrijk bedrijfsnieuws staat er niet op de agenda. De voornaamste macrocijfers komen uit de Verenigde Staten. Woensdag en donderdag krijgt u data voor de werkloosheid, het consumentenvertrouwen en de olievoorraden.

Onze partners