Marktenoverzicht: Nyrstar zet vlam in de pijp

© reuters
Jasper Vekeman medewerker Trends en Moneytalk 

Beleggers reageerden verheugd dat de recyclagefabriek van Nyrstar in Australië na veel vertragingen nu toch van start is gegaan. D’Ieteren krijgt mogelijk een stevige prijs voor een belang in Belron.

De inflatie blijft hardnekkig laag in de eurozone, zo bleek nog maar eens vrijdag. Economen hadden een lichte stijging verwacht, maar die is er niet gekomen. De kerninflatie blijft met 1,3 procent nog een eind verwijderd van het doel van 2 procent van de Europese Centrale Bank. Toch is de kans groot dat voorzitter Mario Draghi volgende maand aankondigt dat hij zijn stimulus volgend jaar begint af te bouwen. Net als bij de Amerikaanse centrale bank rijpen de geesten in Frankfurt dat meer structurele factoren zoals de globalisering en de digitalisering het prijzenpeil onder de knoet houden. Daarom willen de centraal bankiers de gunstige economische wind dezer dagen aangrijpen om het stimulusbeleid af te bouwen.

De Europese beurzen koersten vrijdag vlotjes hoger. De graadmeter Eurostoxx50 deed er 0,6 procent bij. De Bel-20 bleef iets achter met een winst van 0,4 procent. Vooral het verlies van Colruyt (-2,6%) na de dividendknip woog op de index. Solvay (1,3%) kreeg dan weer een tik na een negatief analistenrapport. Bovenaan was de grootste winst voor Cofinimmo (+1,5%) en Ackermans & van Haaren (+1,5%)

Het voornaamste bedrijfsnieuws viel op de brede markt te rapen. Nyrstar (+2,9%) kwam donderdag nabeurs met het langverwachte bericht dat de hoogoven in Port Pirie aan is gegaan. Dat is een belangrijk moment voor de Belgische zinkspecialist. De recyclagefabriek moet tegen 2020 130 miljoen euro bijdragen aan de bedrijfswinst, die daardoor minder afhankelijk zal zijn van de volatiele zinkprijs. Dat ondanks de hogere kosten en vertragingen de bijgestelde deadline nu toch gehaald wordt, is ook een belangrijk signaal voor de belegger.

Dat de vlam in de pijp zit in Australië, betekent niet dat Nyrstar geen risico’s meer loopt. Zo kunnen nog kinderziektes opduiken bij de nieuwe installatie, waardoor de beoogde doelen voor de komende jaren toch niet gehaald worden. Nyrstar blijft ook kampen met een hoge schuldenlast. En er blijft een vraagteken staan bij de toekomst van de mijnbouwactiviteiten, hoewel de nieuwe CEO, Hilmar Rode, meer mijnen wil verkopen als hij er hogere prijs dan nu voor kan krijgen.

D’Ieteren (+6,2%) profiteerde van het bericht van het persagentschap Reuters dat grote durfkapitaalspelers zoals KKR en CVC staan te dringen om in de beglazingsdochter Belron te stappen. De Belgische autogroep verkoopt een minderheidsbelang om geld vrij te maken voor andere investeringen en minder afhankelijk te zijn van Belron. Bovendien is extra kapitaal nodig om Belron, bij ons bekend van Carglass, te doen groeien.

Volgens Reuters mikt D’Ieteren voor Belron op een waardering van 3 miljard euro, inclusief schulden. Dat is meer dan analisten gehoopt hadden. De vraag is wel of afgeweken wordt van het plan maar een minderheidsbelang te verkopen en of er niet op zijn minst een gelijkwaardig partnerschap wordt opgezet. Die grote private-equityspelers hebben doorgaans niet de gewoonte ergens tweede viool te spelen. De definitieve biedingen lopen normaal ergens volgende maand binnen.

Op de beurs van Frankfurt ging Volkswagen (-0,3%) maar licht lager. De autogroep zet nog eens 2,5 miljard euro opzij voor de schadeloosstelling van Amerikaanse klanten na het schandaal met sjoemelsoftware. De totale schade voor de Duitsers bedraagt zo al 25 miljard euro. De nieuwe provisie zal dan wellicht meer dan de helft van de winst in het derde kwartaal wegnemen.

Het aandeel van Volkswagen is de klap nog lang niet te boven. Analisten zien in die nieuwe, onverwachte provisie een signaal dat de autobouwer de zaak nog altijd niet volledig onder controle heeft. Er lopen nog honderden zaken van onder meer consumentenorganisaties en ook nog strafrechtelijke onderzoeken. Bovendien hangt ook onzekerheid rond de sector in het algemeen door de doorbraak van de elektrische wagen. Volkswagen koestert grootste plannen in die richting, maar het is nog lang niet duidelijk of het in die omschakeling kan realiseren.

Volgende week

staat nog weinig bedrijfsnieuws op de kalender. Pas een week later trapt Fagron een nieuw cijferseizoen op gang. In de tussentijd is het uitkijken naar de werkloosheidcijfers in Europa op maandag en in de Verenigde Staten op vrijdag. Dan komt het marktbepalende Amerikaanse jobrapport.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content