Hoe millennials hun stempel drukken op de beurzen

03/02/16 om 12:09 - Bijgewerkt om 12:50

Bron: Moneytalk

De grote industriële conglomeraten moeten op de beurzen almaar vaker plaats ruimen voor ondernemingen die de focus leggen op ervaringen en technologie. Volgens experts liggen de millennials aan de basis van die evolutie.

Hoe millennials hun stempel drukken op de beurzen

© iStock

Apple heeft zijn beurstroon moeten afstaan aan Alphabet, het bedrijf achter Google. Na de beursopening gisteren steeg de waarde van het moederbedrijf van Google naar 547 miljard dollar, terwijl die van Apple slonk naar 534 miljard dollar.

De gigantische groei van hoogtechnologische bedrijven is volgens de nieuwssite Bloomberg geen toeval. Experts kijken onder meer in de richting van de millennials, de zogenoemde generatie Y die andere prioriteiten heeft dan de babyboomers en generatie X. Materiële zaken moeten plaats ruimen voor unieke ervaringen. Mobiliteit en sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Troonwissel

Hoe millennials hun stempel drukken op de beurzen

Apple was sinds 9 augustus 2011 het meest waardevolle bedrijf op de beurs, mede omdat het lange tijd een koploper was in mobiele internet. Vier jaar later zwaait Alpahabet, het bedrijf dat symbool staat voor het internet der dingen, de scepter op de beurzen. Een troonwissel die benadrukt hoe het internet nu een deel is van de identiteit van de mensen. Alphabet heeft enkele van de belangrijkste mediakanalen in handen, zoals de streamingdienst Youtube en de internetbrowser Google Chrome.

Ook Facebook wist in het vierde kwartaal van 2015 een sterk resultaat neer te zetten. De Amerikaanse internetgigant zette een recordomzet in de boeken, aangejaagd door de verkoop van meer advertenties via video's, mobiele apparaten en de foto- en videoapp Instagram. Na bekendmaking van de resultaten steeg het aandeel van Facebook met 6 dollar.

Focus op ervaring

Niet enkel de hoogtechnologische bedrijven boeken successen dankzij de generatie Y. Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Harris Poll blijkt dat 78 procent van de millennials liever geld geeft aan een ervaring dan aan een materieel goed. Bij de babyboomers is dat 58 procent. En dat is dan weer goed nieuws voor ondernemingen die focussen op ontspanning en reizen zoals vliegtuigmaatschappijen of voedingsketens. Zij hebben de waarde van hun aandelen de afgelopen jaren aanzienlijk stijgen.

Delen

"Ervaringen vormen de identiteit van millennials. Zij hechten meer belang aan herinneringen en ervaringen dan hun ouders"

Zowel op de Amerikaanse als de Europese beurzen hebben de indexen van zulke ondernemingen afgelopen maand de hoogste piek bereikt sinds 2011. Onder meer lowbudgetvliegmaatschappijen zoals Ryanair zagen hun aandelenkoersen stevig aandikken.

"Ervaringen vormen de identiteit van millennials. Zij hechten meer belang aan herinneringen en ervaringen dan hun ouders", zegt Sarbjit Nahal, hoofd onderzoek bij Bank of America Corp. "Voor beleggers kan het interessant zijn nu in de richting te kijken van bedrijven die de focus leggen op reizen, online gaming, de deeleconomie, of sociale media."

Onze partners