‘De restwaarde van diesels daalt niet’

© iStock
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Na twintig jaar heerschappij op de Belgische wegen lijkt de dieselwagen op zijn retour. Toch lijkt dat niet meteen een impact te hebben op de tweedehandsmarkt.

Als de trend van de eerste jaarhelft doorzet, worden dit jaar voor het eerst sinds 1997 meer benzinewagens ingeschreven dan dieselwagens. Volgens de autofederatie Febiac is de teloorgang van diesel bijna zes jaar geleden ingezet, na de afschaffing van de federale premie voor wagens met een lagere uitstoot, die vooral dieselwagens ten goede kwam. “De ontdieseling van het wagenpark is begonnen bij de particulieren, maar geleidelijk stappen ook bedrijven steeds meer af van dieselwagens”, zegt Frank Vancamp, het hoofd van Automotive, Leasing en Mobiliteit van KPMG.

Enerzijds worden benzinewagens almaar zuiniger, en anderzijds hebben dieselwagens een kleine chemiefabriek aan de uitlaat nodig om de emissienormen te halen, wat de prijzen van die wagens opdrijft. Een dieselwagen moet zijn hogere aankoopprijs goedmaken in het verbruik. Volgens de jaarlijkse budgettest van de mobiliteitsclub VAB is 85 procent van de particulieren beter af met een benzine- dan met een dieselwagen, omdat ze minder dan 20.000 kilometer per jaar rijden. Met bedrijfswagens wordt doorgaans grotere afstanden afgelegd. Maar de regering blijft de accijnzen op diesel optrekken. Tegen 1 januari 2019 zullen de accijnzen op diesel en benzine gelijk zijn. Volgens de VAB zal slechts 3 procent van de particulieren dan nog baat hebben bij een dieselwagen.

Geen significante impact

Door het dieselgateschandaal kreeg het vertrouwen in dieselwagens een knauw. Om dat vertrouwen te herstellen, zijn er sinds 1 september strengere testen voor nieuwe modellen. Vanaf 1 september 2018 worden alle nieuwe wagens uitvoeriger getest. Dat zou doen vermoeden dat de dieselwagens die nog rondrijden op Vlaamse wegen minder waard zijn geworden.

“Wij hebben geen significante impact gemerkt op de restwaarde van de dieselwagens die aan het einde van een leasingcontract zijn”, stelt Gerry Van Aken, marketing manager van Alphabet Belgium. De andere leasingmaatschappijen die we contacteerden, wilden niet antwoorden op onze vragen. Frank Vancamp bevestigt dat dieselgate de prijzen van tweedehandsdiesels niet onder druk zet. “We hadden verwacht dat het schandaal onmiddellijk een impact zou hebben op de restwaarde van dieselwagens, maar dat was niet het geval”, merkt hij op. “De financiële crisis veroorzaakte wel een prijsdaling, omdat de banken de kredietkraan toen dichtdraaiden.”

Zelfs als de restwaarde van dieselwagens zou dalen door het schandaal, zijn er niet veel alternatieven. Op de vraag welke wagens het beste hun waarde behouden, antwoordt Vancamp voorzichtig. “De aandrijving van een wagen is nog altijd een van de belangrijkste factoren om de waarde ervan te bepalen. Overheden proberen de vergroening van het wagenpark te stimuleren. Misschien heeft dat op lange termijn een effect op de prijzen, maar niet op korte termijn. Je moet de prijsevolutie ook internationaal bekijken, want een groot deel van de eindeleasewagens wordt uitgevoerd naar het buitenland.”

Groter bereik

Benzine- en dieselwagens zijn in de ogen van de verbruiker nog altijd betrouwbaarder vanwege hun grotere bereik en het grote netwerk aan tankstations. Vancamp: “Je kunt consumenten wel stimuleren om elektrische wagens of wagens op aardgas te kopen, maar dan moet de infrastructuur aanwezig zijn.” Er is nog altijd maar een vijftigtal tankstations voor wagens op aardgas in België. En iedereen heeft dan wel een stopcontact thuis, maar heel ver rijd je nog niet met een opgeladen batterij (zie kader).

Dat verklaart ook waarom er nog altijd maar 5 procent van de nieuwe wagens wordt aangedreven door iets anders dan benzine of diesel. Een elektrische wagen is al snel 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare benzinewagen. In Vlaanderen kunt u wel een premie van maximaal 4000 euro krijgen voor een groene wagen, afhankelijk van de cataloguswaarde. Maar die premie zakt in 2018 en 2019 telkens met 1000 euro en valt weg vanaf 2020. In Wallonië en Brussel zijn er geen premies.

Zijn zuiver elektrische wagens de toekomst? Vancamp is er niet zeker van. “De technologie is nog niet matuur”, vindt hij. “Er beweegt onmiskenbaar iets, maar veel zal afhangen van de batterijtechnologie. Van een diesel- of een benzinemotor weet je dat die gemakkelijk acht à tien jaar kan meegaan. De meeste constructeurs van elektrische wagens geven vijf tot zeven jaar garantie op de batterij. De restwaarde van elektrische wagens is dan ook hoogst onzeker. Als je de batterij van een elektrische wagen moet vervangen, spreken we al snel over 10.000 euro of meer.”

Een auto in het stopcontact

“Bij elke elektrische wagen wordt een lader geleverd die op een normaal stopcontact past. Maar wie een elektrische wagen wil gebruiken voor het dagelijkse woon-werkverkeer, heeft eigenlijk een wallbox nodig. Om de accu volledig op te laden heb je dan slechts 6 à 8 uur in plaats van 12 uur nodig. Het nadeel is dat je het equivalent van twee draaiende wasmachines aan stroom verbruikt”, legt Gert Verhoeven van VAB uit.

In huizen die dertig à veertig jaar oud zijn, kunnen de elektriciteitskast en de aansluitingen dat niet aan. Verhoeven vindt dat de installatie van zo’n wallbox nog meevalt: ongeveer 1000 euro. Soms draagt de verkoper van de elektrische wagen daar zelfs nog in bij. “Maar bij oudere huizen zal het aanzienlijk meer kosten om de stoppen te vervangen en de aansluitingen te plaatsen om die wallbox probleemloos te doen werken”, waarschuwt Verhoeven.

“De energiekosten voor een diesel- en een benzinewagen zijn 20 tot 50 procent hoger dan die voor een elektrische wagen”, zegt Verhoeven. Voor een kilowattuur (kWh) betaalt de consument ongeveer 0,25 euro. “Je kunt dat op je factuur nakijken. Er zit wat verschil op, naargelang je leverancier en je woonplaats. Als een batterij van een elektrische wagen een capaciteit van 25 kilowattuur heeft, kun je daarmee 140 kilometer afleggen, afhankelijk van de wagen, de route en de manier waarop je met de wagen rijdt. Je betaalt dan 4,5 euro aan stroom om 100 kilometer te rijden met een elektrische wagen.”

Laten we ervan uitgaan dat een moderne benzinewagen 5 liter brandstof verbruikt per 100 kilometer, tegen 1,4 euro per liter. Dan betaalt u dus 7 euro aan energiekosten om dezelfde afstand af te leggen. Reken voor een dieselwagen ongeveer op 5,5 euro per 100 kilometer.”

Lees ook: Tijd dringt voor gedupeerde Volkswagen-beleggers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content