Crowdfunders van Newsmonkey nog steeds niet terugbetaald

31/08/16 om 09:28 - Bijgewerkt om 11:25

Bron: Moneytalk

Crowdfundingplatform MyMicroInvest heeft de kleine investeerders die via crowdfunding belegd hadden in nieuwssite Newsmonkey nog steeds niet terugbetaald, ruim drie maanden nadat ze verplicht werden om te verkopen. Dat is door een crowdfunder gemeld en blijkt ook uit mailverkeer dat Belga kon inkijken.

Crowdfunders van Newsmonkey nog steeds niet terugbetaald

© BELGA

MyMicroInvest liet begin vorige maand weten dat de terugbetaling "langer duurt dan voorzien" en dat het zijn best deed om "dit zo snel mogelijk af te ronden".

15 dagen

MyMicroInvest is een van de grootste crowdfundingplatformen van België. Het dossier-Newsmonkey was één van de eerste die werden afgesloten, maar met een bittere nasmaak. Behalve het feit dat de crowdfunders nog steeds wachten op hun geld, maken ze ook verlies. Volgens de hoofdredacteur Wouter Verschelden heeft Newsmonkey in 2014-2015 een verlies van bijna 1 miljoen geboekt.

De investeerders werden verplicht hun aandelen van de hand te doen omdat " in de statuten een zogenaamde volgplicht was opgenomen." Tom Vanraes, advocaat van Definitive Groove reageert in De Tijd verbaast dat de crowdfunders hun geld nog niet hebben gekregen. "Wij hebben al begin juli aan het crowdfundingplatform betaald. MyMicroInvest heeft gezegd dat het het geld binnen 15 dagen zou doorstorten aan de beleggers", klinkt het.

Investeerders slikken verlies

Het bod van 11 euro dat de 1.500 investeerders ontvingen, ligt dan wel hoger dan hun initiële investering van 10 euro per aandeel, maar door de kosten die MyMicroInvest aanrekent (12 procent), lijden de crowdfunders verlies.

In de komende dagen zou er meer toelichting komen. In afwachting daarvan wil MyMicroInvest momenteel niet reageren. "Als u meer wilt weten, zult u een aantal dagen moeten wachten", klinkt het.

Financieel expert Pascal Paepen vindt het alvast "straf" dat MyMicroInvest de investeerders van Newsmonkey nog niet terugbetaald heeft. "Te veel werk en te weinig personeel? Niet de software/data/klantengegevens om zoiets te kunnen doen? Toch niet failliet zeker?", vraagt hij zich af.

(Belga/NS)

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info