'Belgen weten te weinig over beleggen'

24/05/16 om 09:56 - Bijgewerkt om 10:03

Bron: Moneytalk

Nu het spaarboekje nauwelijks iets opbrengt, zoekt het merendeel van de Belgen naar lucratieve alternatieven. Dat terwijl acht op de tien Belgen niet weten hoe beleggingen in de praktijk werken. Dat leert een studie van de onafhankelijke makelaar, Fortuna Financial Group.

'Belgen weten te weinig over beleggen'

© iStock

"De Belg heeft geen kaas gegeten van beleggingen en aandelen", stelt de Antwerpse makelaar op basis van een bevraging bij 2.000 Belgen tussen 1 mei 2015 en 1 mei 2016.

'Belgen weten te weinig over beleggen'

© Fortuna Financial Group

Volgens die enquête heeft 80 procent van de Belgen onvoldoende kennis over hoe beleggingen en aandelen in de praktijk werken. Zo heeft meer dan een op de tien (13%) Belgen totaal geen kennis van obligaties. Dat cijfer (16%) ligt nog hoger wanneer we kijken naar de kennis over Tak21-verzekeringen.

Peilen naar financiële kennis klanten

"Sinds 1 mei 2015 is onze sector bij wet verplicht om te peilen naar de financiële kennis van potentiële klanten. Onze bevraging gaat dus over Belgen die concrete plannen hebben om hun spaargeld te beleggen, nu het klassieke spaarboekje nog weinig opbrengt", verduidelijkt Frank Peeraer, CEO van Fortuna Financial Group.

'Belgen weten te weinig over beleggen'

© Fortuna Financial Group

Het onderzoek leert ook dat 27 procent van de ondervraagde Belgen te weinig weet over de zichtrekening en slechts 5 procent weet hoe Private Equity en gestructureerde producten in de praktijk in elkaar zitten.

Middelbare scholen

De makelaar kijkt in de richting van de middelbare scholen om de financiële kennis van de Belg bij te schaven. Volgens Peeraer moeten de scholen basisbegrippen zoals aandelen en beleggingen opnemen in de eindtermen.

"Het is niet de bedoeling om van onze jeugd heuse financiële doctors te maken. Maar wie de basisprincipes van de economie niet meekrijgt op school, haalt die achterstand nooit meer in. Die beginselen kan je op een ludieke manier aanleren. Ik denk bijvoorbeeld aan een beleggingscompetitie tussen onze secundaire scholen: praktisch, uitdagend en leerrijk", klinkt het.

(NS)

Onze partners