Beleggers reageren koeltjes op akkoord tussen AB InBev en SABMiller

13/10/15 om 10:11 - Bijgewerkt om 14:50

Bron: Moneytalk

De kloof tussen de aandelenkoers van SABMiller en de overnameprijs van AB InBev is groter dan gebruikelijk. De beleggers zouden vrezen dat het lang duurt vooraleer de deal volledig rond is.

Beleggers reageren koeltjes op akkoord tussen AB InBev en SABMiller

© NS

Het aandeel van SABMiller noteert dinsdag op de beurs van Londen tot 11 procent onder de overnameprijs die AB InBev biedt. Die kloof is groter dan gebruikelijk bij een lopende overname.

Twijfels bij beleggers

Vaak noteert het aandeel van een overnamedoelwit net onder de biedprijs wanneer een deal naar verwachting zonder veel problemen afgerond wordt. Maar bij de overname van de nummer twee op de mondiale biermarkt door de marktleider lijken vele beurstraders te speculeren over de uitkomst van de overname. Ze zouden kunnen vrezen dat het lang duurt vooraleer de deal finaal rond is of dat er betere overnamemogelijkheden zijn, zegt Jean-Francois Comte, comanager bij het Parijse investeringsfonds Lutetia Patrimoine.

De deal tussen de brouwer van Stella Artois, Bud en Corona en die van Peroni, Miller of Grolsch zal door de Amerikaanse en Chinese concurrentieautoriteiten bekeken worden. Volgens analist Wim Hoste van KBC Securities zal AB InBev meer dan 16 miljard dollar aan bedrijfsonderdelen moeten verkopen vooraleer er groen licht is voor de deal.

Feit is dat AB InBev SABMiller tegemoetkwam en instemde met een boete van 3 miljard dollar indien de fusie zou mislukken.

Om 12.23 uur noteerde SABMiller 9 procent hoger op 39,48 pond. AB InBev biedt 44 pond. Dat is 0,09 pond lager dan bij de opening van de beurs.

Het aandeel van de Leuvense brouwer AB InBev opende op de beurs van Brussel met een winst van 3,7 procent op 102 euro.

Deadline verschoven

Het gaat nog niet om een formeel bod. De deadline daarvoor, die was vastgelegd op 14 oktober, wordt verschoven naar woensdag 28 oktober.

De overname zou leiden tot een bedrijf met een aandeel van meer dan 30 procent op de wereldwijde biermarkt.

AB InBev, bekend van merken als Stella Artois, Hoegaarden, Leffe, Beck's, Budweiser en Corona, stelde eerder dat de combinatie van beide bedrijven "het eerste echte mondiale bierbedrijf" zou opleveren, met een omzet van 64 miljard dollar (ruim 56 miljard euro).

Ter vergelijking: het Nederlandse Heineken, dat op de mondiale biermarkt nu nog de derde plek inneemt achter de twee fusiepartners, kwam vorig jaar tot een omzet van ruim 21 miljard euro. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners