Beleg je beter in Goud, Zilver, Zwitserse francs of historische manuscripten …

© RvB

Twijfel jij ook weer over die laatste gouden tip? Of ben je iemand tegengekomen die je gouden bergen beloofd? Steeds opnieuw zijn er beleggingsopportuniteiten die op je pad komen. En weer gaan… Wat denk je, laat je je verleiden? Wordt jij ook verblind door een nieuwe glansrijke belegging? Of toch maar beter niet en blijf je rustig beleggen conform je planning. In cash, obligaties en aandelen.

Confronterend, hilarisch maar zeker heel herkenbaar, schetsen we in deze wekelijkse blog de veelvoorkomende valkuilen voor beleggers en tekenen we de oplossing voor je uit..

De broer van een vriend van een buurman, je kent ze zelf ongetwijfeld ook, kocht voor al het geld wat hij in 2010 beschikbaar had, een positie in zilver. Hij stond op een gigantisch grote winst toen hij zijn vriend sprak in 2011. Hij wist het wel, het was een riskante beslissing, maar het werkte wel super uit. Dus besloot hij om nog meer in zilver te beleggen en gewoon bij te blijven kopen. Zijn redenering was: “De sky is the limit’. Het zal zeker nog een tijd blijven stijgen. En verder doorstijgen.

Ik neem je even terug mee naar 2011. Volgens hem was zilver een koopje toen hij het kocht in 2010, vergeleken met de prijs in 2011. En als de prijs inderdaad nog eens zou verdrievoudigen, zou het ook in 2011 nog steeds een superkoopje zijn! We weten nu wat het resultaat van deze belegging in zilver is…

Of het nu om zilver, goud of een andere belegging gaat, wat mij meer interesseert, is het gedrag. Want is dit gedrag logisch? Onze zilverbelegger vond in ieder geval van wel. Hij was niet alleen emotioneel. Want hij deed veel onderzoek. Hij las een hele hoop artikelen waarin geschreven stond dat de prijs van zilver zou blijven stijgen. En verder zou kunnen doorstijgen.

Wij denken te geloven dat alles wat we weten, belangrijker is dan wat we NIET weten. Onze vriend, de zilverbelegger las alleen maar een heleboel rapporten die bullish en positief waren over zilver. Rapporten opgesteld en verstrekt door bedrijven, die hem graag zilver adviseerden en verkochten! Het kwam niet in hem op dat er misschien ook wel redenen te bedenken waren om NIET in zilver te beleggen. Maar deze rapporten las hij op dat moment niet. En al las hij ze op enig moment, ik ben er zeker van, dat hij ze gewoon naast zich neer legde en ze vlak af negeerde.

Zo nu en dan lees je ook nog over beleggers, die hun zinnen gezet hebben op een nieuwe super belegging. Gegarandeerd, anders dan anders, exclusief en niet voor iedereen. Betere rendementen dan rente op spaarboekjes en zelfs beter dan aandelen. En met minder risico.

Dan denk jij wellicht ook, schuif mijn beleggingsplan maar even opzij. Vergeet gewoon de doelstellingen en we gaan vol voor deze gouden tip! Want in één keer is ons rendement op veel kortere termijn toch gerealiseerd door deze belegging. We hebben gewoon geen plan of andere beleggingen meer nodig…

Onze bereidheid om mee te gaan in dit soort opwellingen, is ingegeven door emoties die ver terug gaan, zelfs naar onze jeugd. We groeien op met hoop. We kijken op naar superhelden. En we geloven graag in sprookjes, die op dat moment echt hebben bestaan. Toch?

Het zou natuurlijk fantastisch zijn dat door slechts één enkele financiële beslissing te nemen, ons leven er totaal anders uit zou zien! Sterker nog, wie zou dit niet willen, dit voelt toch goed?

Maar fantasieën en sprookjes zijn leuk. Zolang ze blijven duren. En helaas, als iets te mooi klinkt om waar te zijn, blijkt het in de praktijk achteraf helaas maar al te vaak, te mooi. En dus NIET waar te zijn… (RvB)

Deze column is geschreven door Robert van Beek CFP® €FA, auteur en vertaler van ‘The Behavior Gap, Stop doing dumb things with your money’ van Carl Richards, columnist bij de New York Times. De sketches confronteren beleggers met hun gedrag en de manier waarop we communiceren over complexe financiële begrippen. Robert is sinds 1992 actief in de financiële wereld. Uw reacties zijn welkom op info@robertvanbeek.eu. Kijk ook op www.behaviorgap.eu voor meer informatie.

Partner Content