Amper 314 Optima-klanten melden zich bij het Garantiefonds

© BELGA

In vier dagen tijd hebben amper 314 Optima-klanten een aanvraag ingediend bij het Garantiefonds. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Financiën.

De Nationale Bank ging vorige week over tot blokkering van de rekeningen bij Optima Bank, om een gelijke behandeling te verzekeren van alle klanten en schuldeisers.

Het Garantiefonds, dat werd ingeschakeld om de tegoeden van gedupeerde klanten terug te betalen, dekt tot 100.000 euro per persoon per bank. De tegoeden van zichtrekeningen, termijnrekeningen en kasbons worden in één keer terugbetaald. De terugbetaling gebeurt zo snel mogelijk, binnen een termijn van maximaal 20 werkdagen.

Zowat 10.000 klanten van Optima kunnen aanspraak maken op het Garantiefonds. Dat was mogelijk vanaf 10 juni. Tot en met 13 juni bleken amper 314 Optima-klanten dat effectief te hebben gedaan. Zij meldden zich aan via het My Minfin-portaal. Mogelijk hebben zich ook nog klanten schriftelijk gemeld. Die moeten nog geteld worden.

Bij de FOD Financiën verwacht dat de vraag de komende dagen nog wel zal toenemen. De overheidsdienst staat alvast klaar om grotere aantallen aan te kunnen. Er is ook een contactcenter opgericht. Daar komen de vragen “met mondjesmaat toe”, zo luidt het. De aanvragen bij het Garantiefonds door gedupeerde Optima-klanten worden nu onderzocht.

Het is nog niet duidelijk voor hoeveel het Garantiefonds, dat gespijsd wordt door de banken, zal moeten tussenkomen.

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content