VBO wil een slimme kilometerheffing voor personenwagens

01/03/16 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:57

Bron: Moneytalk

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft een globaal masterplan opgesteld om de mobiliteitsknoop in België te ontwarren. Dat omvat vijftig maatregelen, zoals een slimme kilometerheffing in alle voertuigen en een efficiënter gebruik van het spoor.

VBO wil een slimme kilometerheffing voor personenwagens

© iStock

"Het is een globaal plan, want iedereen is getroffen", aldus Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO, dinsdag bij de voorstelling van het plan. "Met een of twee maatregelen los je het mobiliteitsvraagstuk niet op."

Delen

"De globale kost van de stilstand, dus alle aspecten samen, wordt geraamd op 2 procent van het bbp"

"Files kosten ons 22 miljoen euro per dag", aldus Timmermans, die ook op de milieu-impact door de uitstoot van CO2 wees. "De globale kost van de stilstand, dus alle aspecten samen, wordt geraamd op 2 procent van het bbp, of 8 miljard euro per jaar. Ook de investeringen in de infrastructuur zijn door de jaren heen omlaag gegaan. De knipperlichten staan dus op rood."

Slimme kilometerheffing voor alle voertuigen

Het VBO werkte vijftig maatregelen uit om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Een van die maatregelen is een slimme kilometerheffing in alle voertuigen, variabel volgens het uur, de dag en de plaats. Die belasting moet dus gericht zijn op het gebruik van de wagen in plaats van het bezit ervan.

"We moeten dan denken over het schrappen van de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting", aldus Olivier Van der Maren, executive manager van het competentiecentrum Duurzame ontwikkeling en Mobiliteit. Volgens Timmermans moet een mentaliteitswijziging bekomen worden.

De werkgeversorganisatie is voorstander van een mobiliteitsbudget, dat de werkgever aan de werknemers biedt en waarmee zij op een "flexibelere wijze" kunnen inspelen op welke vervoerswijze zij nodig hebben, aldus Timmermans. Van een afschaffing van de bedrijfswagen wil het VBO niet weten. Dat zou leiden tot een hogere brutoloonkost en nadelig zijn voor de jobcreatie in de privésector, klonk het.

"Er zullen altijd mensen zijn die voor hun werk een wagen nodig hebben", onderstreepte Timmermans. Het mobiliteitsbudget kan volgens het VBO ook een aanvulling zijn of alternatief vormen voor de bedrijfswagen.

VBO wil een slimme kilometerheffing voor personenwagens

© Trends

Efficiënter gebruik spoorweg

Het VBO pleit nog voor een efficiënter gebruik van het spoor. Zo moet het aanbod worden opgevoerd op assen met grote passagiersstromen, maar wil het VBO ook nadenken over andere vervoersmodi op weinig gebruikte spoorbeddingen, bijvoorbeeld bussen die van station tot station rijden. Ook wil het VBO een vereenvoudiging van de tarieven bij het spoor.

Nieuw arbeidsrecht

De organisatie denkt ook aan een nieuw arbeidsrecht. Verplaatsingen tijdens spitsuren kunnen vermeden worden door bijvoorbeeld flexibele uurroosters. Ook denkt de werkgeversorganisatie aan telewerk. Daarvoor is wel "een mentaliteitsverandering, een cultuurverandering nodig bij zowel werkgever als werknemer", stelde Van der Maren.

Daarnaast wil het VBO de mogelijkheden en de impact onderzoeken van nieuwe vormen van arbeid, gebaseerd op prestaties in de plaats van gepresteerde uren. Bovendien kunnen de openingsuren van scholen en crèches aangepast worden om de verplaatsingen meer in de tijd te kunnen spreiden. "Werkbaar werk is ook wendbaar werk", zei Timmermans.

Delen

"We moeten ook meer open staan voor nieuwe technologieën"

Het VBO wil ook een optimalere toegang tot de stad door "stille nachtleveringen". Daar is weliswaar een wettelijk kader voor nodig. Ook is voldoende parkeerplaats nodig voor het laden en lossen. Het VBO zet in op "comodaliteit": de combinatie van verschillende transportmodi. Daarbij gaat het om een service rond en in de periferie van de steden zoals auto- en fietsenparkings, gekoppeld aan mobiliteitsdiensten in de steden zoals fietsen, bus, tram, metro en taxi.

"We moeten ook meer open staan voor nieuwe technologieën", zei Van der Maren. Zo wijst het VBO op stoplichten die zich aanpassen aan het verkeer.

Het plan is al voorgelegd aan de ministers van Mobiliteit. Het VBO zal het ook overhandigen aan de minister-presidenten en de partijvoorzitters. Op 25 april nodigt de werkgeversorganisatie ook alle betrokken partners uit om tot een interfederaal plan te komen. "Laten we alle krachten mobiliseren om het mobiliteitsprobleem op te lossen", aldus nog Timmermans.

(Belga/NS)

Onze partners