Meer nettoloon voor wie bedrijfswagen inlevert: Wat kan je verwachten?

© iStock

Vanaf april volgend jaar kunnen werknemers ervoor kiezen hun bedrijfswagen in te ruilen voor extra loon, het zogeheten mobiliteitsbudget. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Kort na de beleidsverklaring van premier Charles Michel was er nog onduidelijkheid over hoe het mobiliteitsbudget juist in zijn werk zou gaan. De begrotingsnotificaties, die De Standaard kon inkijken, brengen nu meer duidelijkheid. Daaruit blijkt dat de regering een mobiliteitsbudget heeft uitgewerkt naar het voorstel van Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert. Hij gaf eerder al aan dat Michel zijn voorstel als basis voor de debatten zou gebruiken.

Duurdere wagen, hoger loon

Volgens het voorstel krijgen de werknemers die voor een mobiliteitsbudget kiezen, de leasingkosten minus de belasting op het voordeel alle aard netto doorgestort. Een werknemer die op dit moment met een Renault Mégane rijdt, zou maandelijks 300 euro netto meer verdienen. Wie zijn Audi A6 teruggeeft, zou bijna 600 euro extra verdienen. Volgens Lachaert kunnen enkel zulke riante bedragen mensen doen kiezen voor een duurzamere oplossing.

Het Kamerlid benadrukt dat de nieuwe regeling niet alleen voor de bedrijven, maar ook voor de overheid budgetneutraal moet zijn. Daarmee wil hij vermijden dat bedrijven het personeel een loonsverhoging toekennen in de vorm van een mobiliteitsbudget om zo minder belastingen en sociale bijdragen te moeten betalen. Mogelijke pistes om misbruik te vermijden zijn dat iemand minimaal een jaar met een bedrijfswagen moet rijden.

Niet voor iedereen

Bovendien rijst de vraag hoe de mensen zonder bedrijfswagen van de nieuwe regeling kunnen genieten. Cijfers tonen aan dat het onbetaalbaar is iedereen een mobiliteitsbudget van ongeveer 200 à 300 euro toe te kennen.

Daarenboven zal de federale regering nog enkele praktische struikelblokken moeten wegwerken, zegt algemeen directeur van Renta, de federatie van leasemaatschappijen Frank Van Gool. Zo moeten de werkgevers contractbreuk plegen als hun werknemers een bedrijfswagen van bijvoorbeeld zes maanden willen inruilen voor cash. “Zal je die verplichten het contract uit te doen vooraleer te veranderen? Kan zoiets? En is dat eerlijk ten opzichte van de collega van wie de auto binnenkort vervangen zou moeten worden en die onmiddellijk zijn geld krijgt?”, vraagt hij zich in De Standaard af.

Voorts vreest hij dat mensen die veel professionele kilomters maken misbruik gaan maken van het nieuwe systeem. “Zij kunnen hun firmawagen inruilen voor een privéwagen en dan maandelijks vette onkostennota’s indienen aan 33 cent per gereden kilometer. Zulk misbruik zal legio zijn. Zal de werkgever dat zomaar moeten ondergaan?”, klinkt het.

De automobielfederatie Febiac laat op haar site weten dat er in ons land 5,7 miljoen personenwagens zijn ingeschreven. 850.000 daarvan zijn ingeschreven op naam van bedrijven, waarvan 600.000 leasewagens. Ongeveer 400.000 auto’s van bedrijven mogen door de werknemer gebruikt worden voor privéverplaatsingen. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content