'Een suikertaks werkt'

08/01/16 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:24

Bron: Moneytalk

In het kader van de taxshift geldt sinds 1 januari een suikertaks in ons land. Die belasting lijkt zijn effect niet te missen, leert een nieuw onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift Britisch Medical Journal. Volgens Comeos moeten we de resultaten wel met een korrel zout nemen.

'Een suikertaks werkt'

Frisdrank © Thinkstock

Wie vanaf dit jaar een blikje frisdrank van 33 cl koopt, moet een cent extra betalen en bij een fles van 1 liter wordt het prijskaartje aangedikt met 3 cent. De regering wil zo de Belgische bevolking een gezondere levensstijl aanmeten en de staatskas spijzen. De maatregel moet de overheid jaarlijks 50 miljoen euro opleveren. België treedt daarmee in de voetsporen van onder meer Mexico en Berkeley, een stad in Californië.

Onderzoekers analyseerden de situatie in Mexico, een jaar na de invoering van een suikertaks. De Mexicaanse regering heeft bij de start van 2014 een belasting op suiker ingevoerd van 1 peso (0,05 euro). Uit de analyse blijkt nu dat de verkoop van suikerrijke dranken met gemiddeld 6 procent daalde in 2014, met december als hoogtepunt. Toen daalde de verkoop met 12 procent. Daarnaast steeg de verkoop van belasting- en suikervrije dranken met 4 procent. De verandering was het sterkst bij mensen met een lage sociaal economische klasse.

Sensibiliseren op Europees niveau

Delen

"Volgens ons zal zo'n belasting het gedrag van een consument niet sturen"

Al is Comeos, de federatie van de handel en de diensten, er van overtuigd dat het in België niet zo'n vaart zal lopen. De federatie vreest dat Belgische consumenten de grens gaan oversteken om hun frisdranken te kopen. Peter Vandenberghe, woordvoerder van Comeos verwijst daarbij naar de vettaks die Denemarken in 2011 heeft ingevoerd. "Na een jaar hebben ze de belasting afgevoerd omdat het bijna geen verandering heeft teweeggebracht. Mensen staken de grens over en de lokale handel kreeg zware klappen."

"Volgens ons zal zo'n belasting het gedrag van een consument niet sturen. Wij pleiten voor sensibilisering op Europees niveau. Alleen zo kunnen we de consumenten duidelijk maken wat de gevolgen zijn van hun beslissing. Dat zal een grotere impact hebben dan een belastingverhoging", aldus de woordvoerder.

Onze partners